Sökning: "SO-undervisning"

Visar resultat 11 - 15 av 118 uppsatser innehållade ordet SO-undervisning.

  1. 11. ”Vissa normer kanske behöver hjälp för att förändras – där har vi i skolan ett viktigt jobb att göra” : En kvalitativ studie om lärares arbete med och upplevelse av normkritisk undervisning i skolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Tina Olsson; [2023]
    Nyckelord :Normer; normkritik; normkritiskt arbete; normkritisk pedagogik; normkritisk undervisning; normundervisning;

    Sammanfattning : Då normer spelar en sådan stor roll i samhället och i skolan, inte minst för alla elever är syftet i denna undersökning därför att bidra med kunskap och nya infallsvinklar i hur ett normkritiskt arbete kan se ut i SO-undervisningen i F-3 för att inspirera andra lärare att själv implementera detta arbete i sin undervisning för att skapa en bättre skola. Utifrån detta syfte formulerades och besvarades frågeställningar kring hur lärare beskriver och upplever det normkritiska arbetet samt hur de själva reflekterar över normer. LÄS MER

  2. 12. Mötet med det mångkulturella klassrummet i SO-undervisningen : En litteraturstudie om utmaningar i SO-undervisningen och metoder som kan användas

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Kia Flöistrup; Emilia Jeppsson; Evelina Persson; [2023]
    Nyckelord :mångkulturellt klassrum; SO-undervisning; undervisningsmetoder; utmaningar;

    Sammanfattning : Vi lever idag i ett samhälle som präglas av mångkultur, ett samhälle där vi konstant stöter på olika kulturer, bakgrunder och språk. Skolan blir i många fall en mötesplats för denna mångkultur, och med sig för den några utmaningar i lärarens undervisning. LÄS MER

  3. 13. Läsförståelsestrategier inom SO-ämnena : En kvalitativ studie med inriktning på undervisning i mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Tora Axelsson; Annina Todorovic; [2023]
    Nyckelord :läsförståelse; läsförståelsestrategier; SO-ämnena;

    Sammanfattning : I SO-undervisning möter eleverna en mängd olika ämnesspecifika texter, vilka kräver en god läsförståelseförmåga. Internationella studier visar dock en negativ utveckling av läsförståelse bland svenska elever. LÄS MER

  4. 14. Att möjliggöra elevinflytande inom SO-undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Viktoria Lantz; Jessica Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :curriculum; democracy; elementary school; hermeneutic; participation; student influence; social studies education; sociocultural perspective; teacher-student relationship; demokrati; delaktighet; elevinflytande; grundskola; hermeneutik; lärare-elevrelation; läroplan; samhällsorienterande ämnen; sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : I läroplanen står det att lärarna har ett ansvar att föra in elevinflytande i undervisningen men då styrdokumenten inte skriver fram hur detta ska möjliggöras i praktiken, kan detta skapa en osäkerhet hos lärarna hur de ska välja att möjliggöra detta i undervisningen. Utifrån tidigare forskning kan vi utläsa att lärarna uttrycker elevinflytande som en svårighet då detta blir upp till var och en att tolka. LÄS MER

  5. 15. Elevinflytande i SO-undervisning – en forskningsöversikt 

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Wall; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER