Sökning: "SOS Barnbyar"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden SOS Barnbyar.

  1. 1. Hur synliggörs barnen? : En visuell analys av karaktärer i reklamfilm från tre stora internationella barnrättsorganisationer

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Beth Cavallin; [2020]
    Nyckelord :children; portrayal; visual analysis; non-profit organization; advertising; commercials; sociosemiotics; multimodality; semiotic resources; characters; barn; framställning; visuell analys; ideell verksamhet; reklamfilm; sociosemiotik; semiotiska resurser; multimodal analys; karaktärer;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker hur tre av de största internationella barnrättsorganisationerna porträtterar karaktärer, i synnerhet barn i reklamfilm med sociosemiotiken som teoretiskt ramverk. Materialet som analyseras består av nio utvalda filmer från Unicef, SOS Barnbyar samt Rädda Barnen som publicerats under tidsperioden 2015–2020. LÄS MER

  2. 2. Humor och trovärdighet bland svenska NGO:s. En kvalitativ studie över Unicefs, Röda Korsets och SOS Barnbyars kommunikation

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Vendela Tenor; [2019]
    Nyckelord :Humor; trovärdighet; NGO; retorik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att studera hur humor och trovärdighet samspelar i svenska ickestatliga organisationers kommunikation. Detta studeras genom en retorisk metod med hjälpav appellformerna ethos, pathos och logos, humorteorierna om överlägsen, inkongruentoch förlösande humor samt deras retoriska funktioner. LÄS MER

  3. 3. The West and the Rest : En undersökning av SOS Barnbyars sätt att porträttera utsatta i reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Karin Lindberg; Erika Losciale; [2016]
    Nyckelord :SOS Barnbyar Sverige; media; commercials; advertising; non-profit; semiotics; colonialism; stereotypes; representation; us and them; the Other; white savior; westernization; eurocentrism;

    Sammanfattning : Authors: Karin Lindberg & Erika Losciale Title: The West and the Rest Level: BA Thesis in Media and Communication Studies Location: Linnaeus University Language: Swedish In today's media, the use of stereotypes and simplifications of the world and of different groups are common. It is a part of how humans make sense of the world. LÄS MER

  4. 4. Black Lives matter : En semiotisk analys av bilden av svarta barn i UNICEF:s och SOS Barnbyar:s reklamkampanjfilmer. En undersökning av hur UNICEF:s och SOS Barnbyar:s reklamkampanjfilm uppfattas av människor med olika etnisk bakgrund.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Bernade Leonidas; [2016]
    Nyckelord :Black children; advertising; moving images; semiotics analysis; focus group; interview.; Svarta barn; reklamkampanjfilm; rörliga bilder; semiotik analys; fokus grupp; intervju.;

    Sammanfattning : Syftet Syftet med den här uppsatsen är att undersöka bilden av svarta barn i UNICEF:s och SOS Barnbyar: s reklamkampanjfilmer och hur barnen framställs i filmerna. Jag vill också undersöka hur UNICEF:s och SOS Barnbyar: s reklamkampanjfilmer uppfattas och påverkar människor med olika etnisk bakgrund. LÄS MER

  5. 5. WyWallet - Variabler som påverkar användarnas acceptans mot WyWallet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Björn Jansson Hoggen; Michael Wallroth; [2013]
    Nyckelord :WyWallet; SMS-betalningar; Användaracceptans; TAM2; Subjektiva normer; Uppfattad nytta; Uppfattad användarvänlighet; Image Status; Avsikt att använda; Erfarenhet; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : SMS-betalningar var fram till den första februari 2013 en mobil betalmetod på frammarsch i Sverige då det var den mest använda mobila betalningsmetoden. I augusti 2010 infördes krav på att företag som erbjuder betaltjänster måste ha tillstånd från Finansinspektionen. LÄS MER