Sökning: "SOU 2008:27"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden SOU 2008:27.

  1. 1. Bilden av bilden : En studie om kunskapssynen och förväntningarna kring det föreslagna gymnasiegemensamma ämnetEstetiska uttryck 50p – Bild

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Caroline Marjoniemi; [2018]
    Nyckelord :Pedagogik; bildlärare; bildämnet; bild; gymnasiebildlärare; läroplansteori; styrdokument; kunskapskrav i bild; centralt innehåll i bild; syfte i bild; bildundervisning; estetiska uttryck; estetisk verksamhet; SOU Framtidsvägen; Nationell Estetisk Kongress; gymnasiegemensamt estetämne; gymnasiebild.;

    Sammanfattning : 2011 föll det obligatoriska ämnet Estetisk verksamhet bort ur läroplanen. I år, 19:e juni 2018 röstar regeringen om ett förslag som gör att de estetiska ämnena återigen blir obligatoriska. Syftet med studien är att belysa frågor kring vad som händer om förslaget går igenom. LÄS MER

  2. 2. Vad var egentligen problemet? : en analys av SOU Framtidsvägen och ämnesplanen i historia

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Benjamin Widlund; [2013]
    Nyckelord :problem; governmental commission; subject plan; history; school policy; problem; statlig utredning; ämnesplan; historia; skolpolitik;

    Sammanfattning : The aim of this study is to analyze how problems are represented within SOU 2008:27. Further more, the aim is to analyze how the new subject plan for history can bee seen as a product of this document. LÄS MER

  3. 3. Högre krav och kvalitet - en framtidsväg? En diskursanalytisk studie av två för Gymnasieskola -11 centrala policydokument

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna Gustavsson; [2012-10-04]
    Nyckelord :diskursanalys; subjektsposition; nodalpunkt; ekvivalenskedja; governmentality; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att studera och analysera hur elever i behov av särskilt stöd skrivs fram och hur villkoren för specialpedagogisk verksamhet uttrycks i två för Gymnasieskola-11 centrala dokument: Regeringens proposition 2008/09:199 Högre krav och kvalitet i den nya gymnasieskolan och Gymnasieutredningens betänkande Framtidsvägen - en reformerad Gymnasieskola (SOU 2008:27). Studien syftade också till att analysera hur regeringen och utredarna avser att styra verksamheten i gymnasieskolan mot ökad genomströmning och måluppfyllelse samt vad detta kan få för specialpedagogiska implikationer. LÄS MER

  4. 4. Att fostra för effektivitet : en kritisk analys av den nya gymnasieskolans politiska underlag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Lina Sandgren; [2011]
    Nyckelord :gymnasieskola; kunskapsideal; demokrati; målrationalitet; effektivisering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utröna vilka värden som präglar den kunskaps- och samhällssyn som ligger till grund för den nya gymnasieskolan och vad dessa går att härleda till, samt diskutera vilka konsekvenser detta kan tänkas få ur ett vidare demokratiskt perspektiv.  Studien använder sig av en kvalitativ ideologikritisk metod, och finner sin teoretiska ansats i kritisk teori och Frankfurtskolans tankar kring det senmoderna samhällets möjligheter och begränsningar. LÄS MER

  5. 5. Varför En Reformerad Gymnasieskola 2011? : En reformanalys utifrån rektorer och lärares uppfattningar – kopplat till John Deweys teorier.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för samhällsvetenskaper, SV

    Författare :Magnus Roudén; [2011]
    Nyckelord :Samhälle; utbildning; skola;

    Sammanfattning : This empirical work and base has been to analyze the government’s investigation (SOU 2008:27): the future road – a reformed high school, which led to the high school reform that the Swedish government introduced as proposition (2008/09:199) about: Higher demand and quality within the high school. Skolverket (part of the Swedish government) has worked with the development of this steering document within their own mission Gy2011 in connection with the high schools during the transition. LÄS MER