Sökning: "SRI fond"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden SRI fond.
1. Etisk fondinvestering : En undersökning hur påverkansfaktorer skiljer sig åt inom socio-demografiska grupper
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för industriell ekonomiSammanfattning : Purpose: The purpose of this thesis is to develop an understanding for how risk, return and ethicalaspects affect the decision to invest in an ethical fund. Specifically is the aim of the thesis todevelop a perception if socio-demographical differences regarding gender, age and education canexplain the propensity to invest in ethical funds. LÄS MER
2. Etisk fondförvaltning : en studie av fem svenska fondbolag
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolanSammanfattning : Allt fler privata och institutionella investerare väljer att placera pengar i etiska fonder. Fondbolag världen över erbjuder sina kunder att investera i fonder som går i enighet med sina egna moraliska värderingar. Redan under 1700-talet kom idén om att investera etiskt. LÄS MER
3. Is there a cost of being ethical?
Kandidat-uppsats, KTH/Fastigheter och byggandeSammanfattning : Sweden is one of the countries in the world where investing in mutual funds is most prevalent among the population. The supply of funds in the market has increased significantly in recent decades as well as the public debate on ethical issues. This has contributed to the development of the market for ethical funds. LÄS MER
4. Etiska fonder - ett etiskt dilemma?
Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Idag föreligger ett stort intresse för att placera i etiska fonder, men det råder delade meningar om vad en etisk fond innebär. Det finns ingen universell applicerbar kod utan det är upp till fondbolagen själva att definiera vad som är etiskt för dem. LÄS MER
5. Marknadsföring av hållbara fonder - Hur kan en mindre bank göra?
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna rapport är att undersöka hur en mindre bank med begränsade resurser kan marknadsföra hållbara aktiefonder mot privata kunder på ett lämpligt sätt. Detta är av intresse eftersom marknaden i allt större utsträckning efterfrågar produkter av detta slag samtidigt som det ofta råder bristande kunskap bland banker angående hur hållbara produkter bör marknadsföras. LÄS MER