Sökning: "STL – Skriva sig till lärande"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden STL – Skriva sig till lärande.
1. "Man måste plocka russinen ur kakan" : En intervjustudie om lärares uppfattningar och erfarenheter av arbete med Skriva sig till lärande.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : .... LÄS MER
2. Digitala verktyg i tidig läs- och skrivinlärning i förskoleklass och årskurs 1-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : Dagens samhälle har ett stort informationsflöde genom den digitalisering som är gjord och som ständigt är under utveckling. I denna digitalisering finns det många olika användningsområden och i skolan finns det många ämnen med olika arbetssätt. LÄS MER
3. ”Det handlar om att hitta mervärdet.” : Lärares erfarenheter av analogt och digitalt skrivande i ämnet svenska.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om lärares didaktiska arbete i skolämnet svenska med fokus på analogt och digitalt skrivande. Studien som är av kvalitativt slag bygger på tio semistrukturerade intervjuer med svensklärare på mellanstadiet som arbetar på fyra olika skolor inom samma kommun, där två av skolorna arbetar enligt modellen STL (skriva sig till lärande) och två av skolorna inte har någon uttalad modell kopplad till undervisningen, i syfte att undersöka om det fanns några skillnader hos dessa lärare. LÄS MER
4. STL-modellen som pedagogiskt verktyg i klassrummet : En kvalitativ studie om lärares upplevelser av arbetet med STL - skriva sig till lärande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : .... LÄS MER
5. Digitala skrivverktyg- förändringar i skrivundervisningen? : En kvalitativ studie om lärares förhållningssätt till digitala skrivverktyg vid textproduktion för elever i årskurs 1-3
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : I denna studie belyses lärares användning av digitala skrivverktyg vid textproduktion. Allt fler lärare väljer att använda sig av digitala skrivverktyg i undervisningen, vilket innebär förändringar i lärares sätt att undervisa när det kommer till textproduktion. LÄS MER