Sökning: "STRIMS projektet"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden STRIMS projektet.

  1. 1. Aprender para la vida o para la clase : Un estudio del aprendizaje de vocabulario en la clase de español

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Ida Olofsson; [2015]
    Nyckelord :Estrategias de aprendizaje; estilos de aprendizaje; aprendizaje de vocabulario; herramientas; currículo;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka de strategier och hjälpmedel som gymnasielever i spanska använder i sin vokabulärinlärning i och utanför klassrummet, samt vilka strategier de är intresserade att lära sig. Utifrån tre enkäter som användes i projektet STRIMS (Malmberg, P & Bergström, I, 2000:34-37) konstruerades en uppdaterad enkät som 154 elever i 13 olika klasser besvarade. LÄS MER

  2. 2. I huvudet på mina elever när de samspelar och lär sig spanska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jenny Casahuga Lindström; [2014]
    Nyckelord :gymnasieelever; inlärningsstrategier; läroböcker; moderna språk; ordinlärning; spanska;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att analysera användandet av inlärningsstrategier i spanskspråkinlärning när eleverna lär sig ord och fraser, genom att jämföra två områden: gymnasieelever som läser spanska steg 3 och spanskläromedel. Att hjälpa eleverna in i deras väg mot att bli mer medvetna om de olika inlärningsstrategier när det gäller att lära sig ord och fraser kommer också att vara ett syfte i detta arbete. LÄS MER

  3. 3. Språklig medvetenhet hos högstadieelever i franska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ellinor Frisk; [2010]
    Nyckelord :franska; grammatik; grammatikundervisning; språklig medvetenhet; språkstrategier; språkkänsla; regelförklaring;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka i vilken årskurs det är lämpligt att börja ge elever med franska som B-språk en grammatikundervisning byggd på regelförklaringar. Undersökningen är inspirerad av det svenska projektet STRIMS – Strategier vid inlärning av moderna språk, och metoden för att ta reda på frågeställningen är hämtad härifrån. LÄS MER

  4. 4. Elevstrategier vid text-, hör- och ordförståelse i franska/Pupils' strategies for understanding of texts, listening comprehension and word comprehension in French

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jacob Pettersson; [2008]
    Nyckelord :Franska; grundskolan; inlärningsstrategier; top-down; bottom-up;

    Sammanfattning : Detta examensarbete syftar till att undersöka vilka strategier elever använder sig av vid text-, hör- och ordförståelse i franska. Jag har genom undervisningsförsök och elevenkäter undersökt vilka strategier elever i en niondeklass har när de arbetar med ovanstående moment där uppgifterna är hämtade utanför den ordinarie läroboken. LÄS MER

  5. 5. Tankar kring ord - en undersökning om grundskoleelevers strategier och medvetenhet vid ordinlärning i franska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sara Hässler; [2007]
    Nyckelord :franska; grundskolan; inlärningsstilar; inlärningsstrategier; ordinlärning;

    Sammanfattning : Detta examensarbete syftar till att undersöka hur eleverna hanterar sin ordinlärning i franska och hur och om undervisningens utformning kan förändra deras strategier. Jag har genom enkäter och intervjuer undersökt hur elever i en åttondeklass tänker kring inlärning av ord och fraser och låtit dem prova och utvärdera olika ordinlärningsmetoder. LÄS MER