Sökning: "SUM-elev"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet SUM-elev.

  1. 1. Brädspel – ett effektivt sätt att lära sig bråk- och decimaltal? En kvantitativ studie om elevers förmåga att tillgodogöra sig bråk- och decimaltal med hjälp av brädspel, med särskilt fokus på elever i särskilda undervisningsbehov i matematik.

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Anna-Carin Bäckebo; Margareta Löfstedt; [2020]
    Nyckelord :elever i SUM; SUM-elev; tallinje; taluppfattning;

    Sammanfattning : Elevers problem med matematikämnet i grundskolan är väldokumenterat och varje år lämnar en betydande del grundskolan utan betyg i ämnet. För att nå framgång i matematik är en god taluppfattning viktig och studier visar att denna hör samman med en utvecklad inre representation av tallinjen. LÄS MER

  2. 2. Är det rimligt? : SUM-elevers reflektion och resonemang om rimlighetsbedömning och lämplig lösningsstrategi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Anette Arvidsson; Pia Lundberg; [2019]
    Nyckelord :SUM-elev; design-research; begreppsutveckling; uppskattning; rimlighetsbedömning; subtraktionsstrategier; verklighetsnära uppgifter; reflektion resonemang;

    Sammanfattning : Med den kvalitativa metoden design-research har vi i vår studie, likt en bro kombinerat teori och praktik genom att genomföra tre lektioner, i en cyklisk process med en årskurs 3. Vårt syfte var att skapa förståelse för hur en lektionssekvens kan främja SUM-elevers inlärning av rimlighetsbedömning samt lämpligt val av  subtraktionsstrategi, genom inkludering i den ordinarie undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Samverkan för matematikutveckling : En aktionsstudie om hur speciallärare och matematiklärarekan samverka för att stärka möjligheterna till lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Sara Näsman; Britt-Marie Sandqvist Bölenius; [2017]
    Nyckelord :Samundervisning; anpassningar; utvecklingsområden; dynamiskt mindset; SUM-elev;

    Sammanfattning : I den här studien deltar två blivande speciallärare i en aktionsstudie i syfte att genomsamverkan med matematiklärare stärka elevers möjligheter till lärande i matematik hoselever i behov av anpassningar. Två aktioner på olika grundskolor presenteras, på den enaskolan i årskurs 3 och på den andra i årskurs 5. LÄS MER

  4. 4. Motivation som leder till höga betyg i matematik : En studie om vad skolan kan göra för att öka motivationen hos elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :åsa Fredby; [2016]
    Nyckelord :Motivation; SUM-elev; Achievement goal theory; Self-determination theory; Attribution theory;

    Sammanfattning : En kvantitativ undersökning med 248 enkätsvar har genomförts. Syfte var att jämföra och analysera motivationen hos elever med olika betyg i matematik och elever som läser eller inte läser matematikinriktning samt beskriva hur skolan kan hjälpa elever till ökad motivation i matematik. Ett särskilt fokus riktades på SUM-elever. LÄS MER

  5. 5. Hur finner vi elever i behov av särskilt stöd i matematik i årskurs 1-3?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Malin Andersson Lundberg; [2015]
    Nyckelord :Dialog; kartläggning; specialpedagogiska perspektiv; SUM-elev; särskilt undervisningsbehov i matematik.;

    Sammanfattning : En betydelsefull faktor för att kunna förebygga eller minska elevers svårigheter i matematik är att de upptäcks tidigt. Det är viktigt att ha kunskap om vilka signaler som ska betraktas som avvikande och kräver en särskild utredning (Butterworth, 2011; Malmer, 2006). LÄS MER