Sökning: "SVA 3"

Visar resultat 11 - 15 av 54 uppsatser innehållade orden SVA 3.

  1. 11. Bygga svenska – relevant i gymnasiet? : Språkutvecklingsnivåer i det nationella provet i svenska som andraspråk

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Linnéa Hallgren Svensson; [2022]
    Nyckelord :Bygga svenska; språkutvecklingssteg; andraspråksdrag; svenska som andraspråk; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Denna studies syfte har varit att synliggöra den grammatiska färdigheten hos andraspråkselever i kursen SVA 1 i delprov C på det nationella provet. Detta har genomförts genom att undersöka språkutvecklingsnivåer och andraspråksdrag i elevtexter. LÄS MER

  2. 12. Ska du, eller måste jag? : En undersökning av lärares attityder till undervisning om sexualitet, samtycke och relationer i svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Tanja Wredberg; [2022]
    Nyckelord :Sexualitet; relationer och samtycke; lärarperspektiv; svenska som andraspråk; gymnasium; läroplan;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att öka kunskapen om lärares arbete och utmaningar i sex- och samlevnadsundervisning i ämnet svenska som andraspråk (SVA). Studien syftar dessutom till att utforska hur lärare tolkar undervisningsuppdraget med anledning av revideringar i läroplanens inledande delar för gymnasieskolan hösten 2022. LÄS MER

  3. 13. Hur etnicitet representeras : En kvalitativ textanalys i läromedel för svenska och SVA

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Foozhan Dawodi; Darivan Selim; [2022]
    Nyckelord :Etnicitet; representation; multimodalitet; orientalism; läromedel;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att synliggöra hur representation av etnicitet framställs i läromedel för ämnena svenska och svenska som andraspråk i årskurserna förskoleklass till årskurs tre (F-3). Två frågeställningar har framställts för att besvara syftet och den centrala problemformuleringen. LÄS MER

  4. 14. Skönlitteratur och andra typer av texter : En kvalitativ intervjustudie om 13 lärares didaktiska val i kurserna Svenska 1–3, SVA 3 och SFI kurs D

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Sara Flodin; Ilona Henrysson; [2021]
    Nyckelord :Svenska; gymnasiet; skönlitteratur; didaktik; kvalitativa intervjuer; inkludering; proximal utvecklingszon; skolans demokratiska uppdrag; likvärdig undervisning;

    Sammanfattning : I studien undersöks svensklärares val av undervisningsmetoder och innehåll vid arbetet med skönlitteratur i kurserna Svenska 1–3, SVA 3 och SFI kurs D. Studien ämnade att svara på hur lärarna motiverar didaktiska val utifrån skolans uppdrag, vilka val lärarna gör kopplat till elevernas måluppfyllelse och utbildningsform samt hur läraren implementerar elevinflytande och medbestämmande vid skönlitterära inslag i svenskundervisningen. LÄS MER

  5. 15. Lärares förhållningsätt till flerspråkighet i undervisningen : En kvalitativ studie om lärares attityder till användandet av flerspråkighet i undervisningen ur ett transspråkande perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sada Mahmutovic; Isatou Singhateh; [2021]
    Nyckelord :Modersmål som resurs; flerspråkighet; transspråkande arbetssätt; andraspråkselever; svenska som andraspråk; semistrukturerade intervjuer;

    Sammanfattning : Följande studie handlar om lärares förhållningssätt till användandet av flerspråkighet i undervisningen samt transspråkande arbetssätt. Syftet med studien är att undersöka vad klasslärare och SvA-lärare i årskurs F–3 samt 4–6 har för inställning till användandet av flerspråkighet i undervisningen för andraspråkselever inom ämnet svenska. LÄS MER