Sökning: "SVA 3"
Visar resultat 11 - 15 av 54 uppsatser innehållade orden SVA 3.
11. Bygga svenska – relevant i gymnasiet? : Språkutvecklingsnivåer i det nationella provet i svenska som andraspråk
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Denna studies syfte har varit att synliggöra den grammatiska färdigheten hos andraspråkselever i kursen SVA 1 i delprov C på det nationella provet. Detta har genomförts genom att undersöka språkutvecklingsnivåer och andraspråksdrag i elevtexter. LÄS MER
12. Ska du, eller måste jag? : En undersökning av lärares attityder till undervisning om sexualitet, samtycke och relationer i svenska som andraspråk
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktikSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att öka kunskapen om lärares arbete och utmaningar i sex- och samlevnadsundervisning i ämnet svenska som andraspråk (SVA). Studien syftar dessutom till att utforska hur lärare tolkar undervisningsuppdraget med anledning av revideringar i läroplanens inledande delar för gymnasieskolan hösten 2022. LÄS MER
13. Hur etnicitet representeras : En kvalitativ textanalys i läromedel för svenska och SVA
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Den här studien syftar till att synliggöra hur representation av etnicitet framställs i läromedel för ämnena svenska och svenska som andraspråk i årskurserna förskoleklass till årskurs tre (F-3). Två frågeställningar har framställts för att besvara syftet och den centrala problemformuleringen. LÄS MER
14. Skönlitteratur och andra typer av texter : En kvalitativ intervjustudie om 13 lärares didaktiska val i kurserna Svenska 1–3, SVA 3 och SFI kurs D
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskapSammanfattning : I studien undersöks svensklärares val av undervisningsmetoder och innehåll vid arbetet med skönlitteratur i kurserna Svenska 1–3, SVA 3 och SFI kurs D. Studien ämnade att svara på hur lärarna motiverar didaktiska val utifrån skolans uppdrag, vilka val lärarna gör kopplat till elevernas måluppfyllelse och utbildningsform samt hur läraren implementerar elevinflytande och medbestämmande vid skönlitterära inslag i svenskundervisningen. LÄS MER
15. Lärares förhållningsätt till flerspråkighet i undervisningen : En kvalitativ studie om lärares attityder till användandet av flerspråkighet i undervisningen ur ett transspråkande perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Följande studie handlar om lärares förhållningssätt till användandet av flerspråkighet i undervisningen samt transspråkande arbetssätt. Syftet med studien är att undersöka vad klasslärare och SvA-lärare i årskurs F–3 samt 4–6 har för inställning till användandet av flerspråkighet i undervisningen för andraspråkselever inom ämnet svenska. LÄS MER