Sökning: "SVENSKA SKOLAN UTVECKLAS UNDER 1900 TALET"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden SVENSKA SKOLAN UTVECKLAS UNDER 1900 TALET.

  1. 1. Synen på kvalitet vid upphandling av distansbaserad vuxenutbildning

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Pia Wormö; [2016]
    Nyckelord :Quality; distance-based adult education; public procurement; equivalence; Kvalitet; distansbaserad vuxenutbildning; kommunal upphandling; likvärdighet;

    Sammanfattning : Vuxenutbildningen har en lång historia i Sverige och tar sin början i slutet av 1800-talet då de första folkhögskolorna infördes. I takt med industrialiseringen och de förändrade utbildningsbehov som denna förde med kom vuxenutbildningen att växa och utvecklas under 1900-talet. LÄS MER

  2. 2. Ett ämne i tiden? : En studie över hur ämnet biblisk historia och katekes utvecklades till att bli ämnet religionskunskap

    Kandidat-uppsats, Institutionen för humaniora

    Författare :Elisabet Höglund; [2009]
    Nyckelord :Läroplaner; religion; sekularisering;

    Sammanfattning : Uppsatsen Ett ämne i tiden? - En studie över hur ämnet biblisk historia och katekes utvecklades till att bli ämnet religionskunskap, har syftet att undersöka hur sekulariseringsprocessen samt de pedagogiska tanketraditionerna har påverkat religionsämnets kursplaner och mål. För att uppnå syftet har följande fråga besvarats: Hur har ämnet biblisk historia och katekes förändrats och utvecklats från 1842 till 1994? Metoden som använts är en deskriptiv litteraturstudie. LÄS MER

  3. 3. Att lära barn läsa : Läsinlärning i ett historiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Emma Stridh; [2007]
    Nyckelord :läsinlärning; ljudmetoden; läsundervisningshistorik;

    Sammanfattning : Sammandrag Syftet med detta examensarbete har varit att belysa läsinlärningsmetoder i ett historiskt perspektiv, samt att genom intervjuer med lärare undersöka hur olika fokus i lärarutbildningen, syn på läsinlärning, forskning och samtid påverkar undervisningen. Examensarbetet grundar sig på intervjusamtal med fyra lärare i olika åldrar som under olika tidsperioder, mellan 1950-talet och fram till idag, varit verksamma lärare i den svenska skolan. LÄS MER