Sökning: "Sabrina Fall"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Sabrina Fall.

  1. 1. Flickornas knivar är fina, men vad är pojkarnas knivar? : - en jämförande textanalys om genus i historieläromedel.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sabrina Lindgren; Kristine Meidell; [2021]
    Nyckelord :Kvalitativ textanalys; Genus; Könsmaktsordning; Historieläromedel; Jämställdhet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur genus skildras i historieläromedel inom området forntiden för årskurs 1-3 samt stormaktstiden för årskurs 4-6. Studien syftade även till att belysa om de valda läromedlen knyter an till läroplanens avsnitt om skolans uppdrag gällande kritisk granskning av könsnormer. LÄS MER

  2. 2. Skyll på den artificiella intelligensen! - En utredning av skadeståndsansvar, utifrån skadeståndslagen, vid skador orsakade av artificiell intelligens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Sabrina Curan; [2021]
    Nyckelord :skadeståndsrätt; civilrätt; private law; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Currently, there is an ongoing industrial revolution driven by artificial intelligence. The artificial intelligence is an exceptional asset to society. However, the artificial intelligence has raised several tort law-related questions. LÄS MER

  3. 3. I betalt samarbete med... - En analys av den marknadsrättsliga gråzonen vid influencer-marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska fakulteten; Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Sabrina Curan; [2020]
    Nyckelord :Marknadsföringsrätt; Marknadsföringslagen; Influencer; Influencer-marknadsföring; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Influencer marketing is a result of an increasingly digitalized world. An influencer is a person whose profession involves influencing, primarily through social media. Influencer marketing is a unique and profitable marketing strategy for companies. However, the profession has raised a number of legal questions regarding marketing law. LÄS MER

  4. 4. En explorativ undersökning av individuella och organisatoriska faktorer för det konstruktiva och destruktiva ledarskapet ur chefens perspektiv

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Sabrina Stusinski; Sidra Qazi; [2020]
    Nyckelord :leadership; manager; leadership strategies; leadership style; destructive leadership; individual factors; organizational factors; coaching leadership; situational leadership; transformative leadership; ledarskap; chef; ledarskapsstrategier; ledarskapsstil; destruktivt ledarskap;

    Sammanfattning : Leadership style can have major consequences for the employees’ work environment and well-being. There are several theories that focus on the positive aspects of leadership styles, such as transformative, coaching, and situational leadership, which constitute the theoretical frameworks for the present study. LÄS MER

  5. 5. Sminkat ansvar : Relationshantering på sociala medier

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Lina Gustafsson; Hanna Nathassia Sabrina Julkunen; [2019]
    Nyckelord :Social media; ethical cosmetics; cosmetic industry; CSR; marketing communication; branding; relationship marketing; social media marketing and webcare.; Sociala medier; etisk kosmetika; kosmetikabranschen; CSR; marknadskommunikation; varumärkesteorier; relationsmarknadsföring; social media marketing; webcare.;

    Sammanfattning : I samband med att dagens konsumenter blir allt mer medvetna om de globala, sociala och miljömässiga konsekvenser som vår konsumtion medför, har det på senare år ställt större krav ett på företagens arbetssätt mot ett mer hållbart och etiskt verksamhetsutövande. Av denna anledning har företagens ansvarstagande för miljön och samhället blivit en central fråga i företagsekonomiska diskussioner, även känt som Corporate Social Responsibility (CSR). LÄS MER