Sökning: "Saga Carlsson"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Saga Carlsson.

  1. 1. Är kanon kanon? : En studie om svensklärares attityder till skönlitteratur och kanon

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Saga Ask Boström; Martina Carlsson; [2023]
    Nyckelord :canon; fiction; Swedish teachers; education; views on literature; curriculum; kanon; skönlitteratur; svensklärare; undervisning; litteratursyn; läroplaner;

    Sammanfattning : En stor del av det här arbetet har grundat sig i det politiska förslaget om att införa en läslista i skolan. Syftet med vår studie var därför att ta reda på sambandet mellan lärares syn på, och undervisning i, skönlitteratur samt deras inställning till en litterär kanon. LÄS MER

  2. 2. Mötas i mitten : En systematisk litteraturstudie om boksamtal i relation till kooperativt lärande

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Emma Carlsson; Jessica Truong; Ewa-Leena Stenfelt; [2022]
    Nyckelord :booktalk; cooperative learning; teaching models; boksamtal; kooperativt lärande; undervisningsmodeller;

    Sammanfattning : I denna systematiska litteraturstudie presenteras och analyseras tidigare forskning kring boksamtalet och det kooperativa lärandet. Syftet med studien är att undersöka dessa undervisningsmodeller utifrån tidigare forskning, för att sedan sätta dem i relation till varandra. LÄS MER

  3. 3. Pålitlighetens påverkan till kundnöjdhet : En kvantitativ studie om hur konsumenter upplever pålitlighetens påverkan för nöjda kundupplevelser inom konsumentservice

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Linnéa Carlsson; Elin Johansson; [2021]
    Nyckelord :Customer satisfaction; service quality; reliability; service quality dimensions and Kano- model.; Kundnöjdhet; servicekvalitet; pålitlighet; servicekvalitetsdimensioner; Kano- modellen.;

    Sammanfattning : Syfte: Kundnöjdhet förekommer i olika nivåer när en konsument genomför ett köp av tjänst. Servicekvaliteten är av stor vikt vid uppfyllandet av konsumentens behov och önskemål. Det finns tio olika dimensioner av servicekvalitet, där en av dimensionerna är pålitlighet. LÄS MER

  4. 4. KONFLIKTLÖSNING I DE ISLÄNDSKA SAGORNA : EN UNDERSÖKNING AV VIKINGATIDA TINGSPLATSERS ROLL I NJALS SAGA

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Angus Carlsson; [2020]
    Nyckelord :Konfliktlösning; isländska sagor; vikingatid; njals saga; tingsplatser.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Vi vet inte vad vi tycker om en bok förrän vi pratat om den : En studie om boksamtalets betydelse för läsförståelsen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Waleed Abdella; Amanda Carlsson; [2018]
    Nyckelord :Läsförståelse; textsamtal; svenskundervisning och litteraturundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om textsamtalets påverkan på elevers läsförståelse. Studien utgår från en undersökning som genomfördes i två skolklasser. Det är två högstadieskolor inom Hallands län och klasserna har delats in i grupp A och B. Grupperna har fått besvara sex frågor till H. LÄS MER