Sökning: "Sakral"
Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade ordet Sakral.
1. Förnyelse av Svenska Kyrkans musik på 2000-talet. : En kvalitativ intervjustudie av kyrkomusikutövaresarbete och upplevelse.
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/MusikhögskolanSammanfattning : En uppsats av två kantorstudenter 2012 samt egna upplevelser tas till utgångspunkt för attstudera förnyelse i Svenska kyrkans musikutbud på 2000-talet. Ett tiotal kyrkliga företrädare,huvudsakligen kyrkomusiker har våren 2022 djupintervjuats för besvarande av frågor omförnyelse av kyrkomusik, mest på 2000-talet när Svenska kyrkan skilts från staten. LÄS MER
2. "Ska du med till kyrkan och sjunga karaoke?" : En etnologisk studie av sakral materialitet, aktörer och nätverk
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologiSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka samspel mellan människa och föremål som förekommer i nätverk av kristenhet samt analysera föremålens kulturella funktion och betydelse. Undersökningen utgår från följande frågeställningar: - Vilka föremål används av aktörer i nätverk av kristenhet? - Hur tillskrivs betydelser och funktioner till dessa föremål? . LÄS MER
3. Gabrielle Suchons ord till kvinnan (Textuella förutsättningar, språkliga ytterligheter och symboliskt värde)
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religionSammanfattning : Gabrielle Suchon (1632-1703), was a seventeenth century philosopher, convinced by the equality of the sexes. Her debut thesis, Ethics and Politics - Divided into Three Parts: Freedom, Knowledge and Authority, is regarded to be the first work of its length fully dedicated to the woman’s question, written by a woman. LÄS MER
4. Sakral Marknadsföring : religion i svensk reklam från början av 1900-talet.
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : The aim of this study is to investigate how religious symbols have been used in marketing historically and how the use of religion in advertising may reflect different conceptions of religiosity. In this study, we look at which religions are used in marketing, whether it is possible to see a change in usage over time, and what it is about the religious symbols that makes them favorable to use in advertising. LÄS MER
5. Relationen mellan det sakrala och profana : en kvalitativ intervjustudie om upplevelsen av att vara både diakon och socionom i Svenska kyrkan
Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för socialvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att ge kunskap om hur diakoner i Svenska kyrkan upplever att deras yrkesidentitet påverkas av spänningen mellan att vara yrkesutbildad socionom och att vara kallad till diakon av Gud och kyrkan. Studien baserades på åtta kvalitativa, semistrukturerade intervjuer med diakoner från åtta olika församlingar i Stockholms stift. LÄS MER