Sökning: "Samarbete föräldrar med utländsk bakgrund"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Samarbete föräldrar med utländsk bakgrund.

  1. 1. Flerspråkighet och läs- och skrivsvårigheter : Framgångsfaktorer för upptäckt och kartläggning av läs- och skrivsvårigheter hos flerspråkiga elever i åk 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Camilla Agnebrink; Kristina Liljegren; [2019]
    Nyckelord :flerspråkighet; läs- och skrivsvårigheter; kartläggning; samarbete; modersmålslärare; speciallärare;

    Sammanfattning : Idag har ca 20% av alla elever i grundskolan annat modersmål än svenska. Resultat från PISA-undersökningar visar att läsförståelseförmågan hos elever med utländsk bakgrund är lägre än hos elever med svensk bakgrund (Skolverket 2006:10) vilket innebär en stor utmaning för oss pedagoger som verkar i svensk skola. LÄS MER

  2. 2. "Man måste beställa tolk..." : Om vad som är motiverande för föräldrar med utländsk bakgrund för att delta i teckenspråksutbildning.

    Magister-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Luz Solano; [2011]
    Nyckelord :Föräldrar med utländsbakgrund; TSP teckenspråk ; TAKK tecken som AKK ; Flerspråkiga föräldrar och tecken; TUFF-utbildning och föräldrar med annan språklig och kulturell bakgrund.;

    Sammanfattning : Denna studie undersökte vad 17 föräldrar som deltog i TUFF-utbildning (teckenspråks- utbildning för föräldrar) ansåg vara viktigt/motiverande för att delta i teckenspråksutbildning. Forskningsansatsen som ramar in undersökningen är aktionsforskning och undersökningens design är en mixad metodstudie där mätinstrumenten är enkät, intervju med hjälp av intervjuguide och utvärderingsblankett. LÄS MER

  3. 3. Föräldrasamverkan i mångfaldens skola

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Rawshan Karim; [2008]
    Nyckelord :föräldrar; samarbete; mångfald i skolan;

    Sammanfattning : Många av dagens svenska skolor genomsyras av mångfald och mångkultur. Det är av stort intresse att ta reda på hur föräldrasamverkan kommer till uttryck i en sådan miljö, och detta ur såväl lärares som (svenska och utländska) föräldrars perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Sex förskollärares tankar om integration av nyanlända barn

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Lise-Lotte Andersson; Pia Möller Heikkilä; [2008]
    Nyckelord :Mångfald; Invandrarbarn; Förskolan; Tvåspråkighet i förskolan;

    Sammanfattning : Förskolan är ofta den första kontakten som nyanlända barn får med det svenska samhället. Därför har förskolan en viktig uppgift att fylla i mottagandet av nyanlända barn och deras familjer. Läroplanen för förskolan (Lpfö98) betonar vikten av att ge barn med utländsk bakgrund stöd i utvecklandet av en dubbel kulturtillhörighet. LÄS MER

  5. 5. En fallstudie av grekernas boendeintegration i Gislaveds kommun

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Vlora Kabashi; [2007]
    Nyckelord :Boendeintegration; boendesegregation; integration; invandring;

    Sammanfattning : Denna uppsats berör grekernas boendeintegration i Gislaveds kommun. Gislaveds kommun ligger i ett kommunikationsstråk till Borås, Göteborg, Jönköping, Halmstad och Växjö. Grekerna i centralorten Gislaved och i orten Anderstorp kom till Sverige som arbetskraftsinvandrare under 1960 och 1970- talet. LÄS MER