Sökning: "Samband mellan division och multiplikation"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Samband mellan division och multiplikation.

  1. 1. Är det en utmaning? : En läromedelsanalys om vilka kognitiva utmaningar elever möter vid arbete med sambandet mellan multiplikation och division i två matematikböcker för årskurs 3.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Julia Bengtsson; Isabell Gullvén; [2019]
    Nyckelord :Division; Kognitiv utmaning; Läromedel; Multiplikation; Samband;

    Sammanfattning : Det är viktigt att redan i unga år skapa sig en förståelse för hur de fyra räknesätten hänger samman, men även vilka kognitiva utmaningar sambandet mellan räknesätten multiplikation och division framställs i matematikböcker för yngre åldrar. Idag finns det ingen statlig granskning av läromedel, utan vem som helst kan skriva ett läromedel. LÄS MER

  2. 2. Multiplikation, division och dess samband

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Julia Bengtsson; Isabell Gullvén; [2018]
    Nyckelord :Division; Grundskola; Multiplikation; Samband; Undervisningsmetoder; Undervisningsstrategier;

    Sammanfattning : Litteraturstudien grundar sig i det faktum att vägen till förståelse för innebörden och funktionen av operationer med multiplikation och division är besvärligt för en del elever och lärare. De svenska elevernas låga resultat inom matematik från undersökningarna PISA och TIMSS är även oroande och därför är det av yttersta vikt att forska inom vilka strategier och metoder som faktiskt används i undervisningen om multiplikation, division och dess samband. LÄS MER

  3. 3. Estetiska uttryck som verktyg i matematik

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Moa Magnusson; [2017-11-08]
    Nyckelord :Matematik; estetiska uttryck; estetiska läroprocesser; grundskolan;

    Sammanfattning : Undervisningen i matematik behöver bli bättre men kanske också annorlunda. Olika idéer kring hur matematikundervisningen skulle kunna utvecklas har framförts, ett av dem är att satsa på estetiska uttryckssätt och läroprocesser. LÄS MER

  4. 4. Elevers uppfattningar om sambandet mellan multiplikation och division : "Om man vänder på multiplikation så blir det ju division och om man vänder på division så blir det ju multiplikation"

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Louise Karlsson; [2017]
    Nyckelord :Multiplikation; division; sambandet mellan multiplikation och division; uppfattningar; kontrast; separation; generalisering och kritiska aspekter.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är framtaget med bakgrund av att de fyra räknesätten och deras samband har visat sig viktiga för elevernas djupare förståelse inom matematik. Svenska elever i årskurs 4 visar att taluppfattning är det svåraste matematiska området i TIMSS 2015 trots att eleverna redan i årskurs 3 enligt den nuvarande läroplanen (Skolverket, 2011) ska ha arbetat med de fyra räknesätten och deras samband. LÄS MER

  5. 5. Multiplikativt tänkande : Olika strategier för beräkningar av uppgifter inom multiplikation och division

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktik

    Författare :Matilda Knutsmark; [2016]
    Nyckelord :multiplicative thinking; multiplication; division; strategies; multiplikativt tänkande; multiplikation; division; strategier;

    Sammanfattning : Studien fokuserar på multiplikativt tänkande hos elever i årskurs 3. Multiplikativt tänkande är abstrakt (Clark & Kamii, 1996) och innebär användning av strategier för lösningar av multiplikations- och divisionsuppgifter. LÄS MER