Sökning: "Sambedömning"
Hittade 4 uppsatser innehållade ordet Sambedömning.
1. Likvärdighet i musikundervisningen på gymnasiet : En undersökning om bedömning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : De betyg elever i dagens skola erhåller medför stora konsekvenser för möjligheterna till fortsatta studier, det är därför viktigt att dessa betyg är rättssäkra och likvärdiga. Denna ståndpunkt återfinns i såväl Skollagen och styrdokument som i läroböcker i bedömning och debattartiklar. LÄS MER
2. “En tillgång att vi är många som kan titta på filmerna eftersom vi är bra på olika saker” : En kvalitativ studie om hur filmat material används i undervisning och för bedömning i idrott och hälsa
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)Sammanfattning : Till studien har under våren 2017 sex lärare intervjuats på tre olika skolor som är belägna i södra Sverige. De frågor som ställdes till lärarna var fokuserade på hur de använder sig av filmat material i relation till bedömning och betygsättning. LÄS MER
3. ”Alla som försöker sitt bästa är ett B” : En kvalitativ studie om gymnasielärares erfarenheter av bedömning i ämnet dans inom Gy11
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med studien är att öka förståelsen för gymnasielärares erfarenheter gällande bedömning av elevers kunskaper i ämnet dans inom ramen för Gy11 med specifikt fokus på begreppet till övervägande del. I studien ställdes tre forskningsfrågor om lärares erfarenheter av bedömning; hur går gymnasielärare tillväga i sin bedömning av elevers kunskaper i ämnet dans, vilka överväganden gör gymnasielärare i ämnet dans vid betygssättning av betygen D och B, hur tolkar gymnasielärare i ämnet dans begreppet till övervägande del. LÄS MER
4. Slöjdlärares syn på sambedömning : En kvalitativ studie av likvärdighet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Bakgrunden till mitt examensarbete är min egen nyfikenhet kring hur slöjdlärare på andra svenska skolor tolkar rådande betygskriterier och hur samarbetet kring dessa fungerar i praktiken. Syftet med min uppsats är att undersöka hur ämneslärare som arbetar terminsvis inom sitt materialområde gör när de blir tvungna att sambedöma en elevs prestation inför ett gemensamt betyg i ämnet slöjd. LÄS MER