Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Konsten att göra det osynliga synligt : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med nationella minoriteter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studiens syfte var att ta reda på hur förskollärare arbetar med nationella minoriteter och ta reda på vilka påverkansfaktorer som inverkar på undervisningen om de nationella minoriteterna. Studien är en flermetods-studie kring ett arbetsmaterial som skapats för förskolans arbete med minoriteter (Sametinget,2018), förskollärare har genomfört semistrukturerade enkäter och semistrukturerade intervjuer och frågorna har berört förskollärares resonemang kring arbetet med nationella minoriteter utifrån arbetsmaterialet. LÄS MER
2. “De håller på med renar va?” : En analys av hur urfolket samerna representerats i skolans styrdokument mellan åren 1962 och 2022.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Detta är en kvalitativ innehållsanalys av Sveriges styrdokument för svensk grundskola, med fokus på samisk representation. Analysen är avgränsad till tidsperioden 1962-2022 då denna tidsperiod innefattar alla läroplaner för den obligatoriska allmänna grundskolan. LÄS MER
3. En formal- och diskursanalys av fem bidrag i tävlingsprocessen för Sametingets nya byggnad
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetikSammanfattning : Institutionen för kultur och estetik, Konstvetenskap, 106 91 Stockholms universitet, 08-16 20 00 vx Handledare: Christopher Landstedt Titel: En formal- och diskursanalys av fem bidrag i tävlingsprocessen för Sametingets nya byggnad Författare: Marie Grundström Kontaktuppgifter till författaren: [email protected] Uppsatsnivå: kandidatuppsats Ventileringstermin: HT2023 ABSTRACT: Uppsatsen behandlar fem utvalda tävlingsbidrag i en utlyst arkitekttävling om ny byggnad för Sametinget. LÄS MER
4. Lär vi oss av historien? En kvalitativ studie som undersöker två perspektiv av hållbar utveckling i relation till gruvbrytning i Kiruna
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierSammanfattning : To meet the contemporary demands of sustainable development, enterprises aim to undergo a green transition in order to handle the threats of climate change. Through the lens of postcolonial theories questioning the knowledge apprised from western societies, a new light can be shed on alternative approaches to global conventions such as Agenda 2030. LÄS MER
5. Läromedelsanalys i samhällskunskap åk 4-6 : En innehållsanalys av de nationella minoriteternas framställning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studies problem är tudelat. Tillgången på läromedel varierar runt om i landet samtidigt som läroboken har en stark ställning bland lärare. LÄS MER