Sökning: "Samhällets ökade krav på eleverna i skolan"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden Samhällets ökade krav på eleverna i skolan.
1. Interkulturell kompetens genom läroböcker i historia : En undersökning av historieläroböcker för dagens mångkulturella gymnasieskola. Med utgångspunkt från interkulturell kompetens analyseras läroböckers innehåll avgränsat till den svenska folkhems- och välfärdssamhälleshistorien.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/HistoriaSammanfattning : Det mångkulturella samhällets ökade behov av interkulturell kompetens ställer krav på att eleverna ges möjlighet att utveckla denna kompetens i skolan och historieämnet är en viktig del i denna process. Tidigare forskning visar emellertid att bland annat historieläroböcker utgivna i enlighet med tidigare läroplaner har haft en tendens att exkludera vissa elever för att läroböckerna orienterats kring Sverige och svenskarna i narrativ som påverkats av den svenska historiekulturen. LÄS MER
2. Datorn som förändringsredskap i skolan - Tankegångar inför upptaktsfasen av 1:1 satsning
Kandidat-uppsats, IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologiSammanfattning : Satsningarna på varsin dator till varje elev i skolan har de senaste åren med ett tämligen stort tempo vuxit fram och bildat en grogrund mot ett förändrat lärande. Syftet med denna uppsats har därför varit att utifrån upptaktsfasen av en sådan varsin-satsning undersöka skolledning och lärares tankegångar samt förväntningar därom. LÄS MER
3. Niondeklassarens dilemma : En undersökning om elevers beslutsprocess inför gymnasievalet ur ett vägledarperspektiv
Kandidat-uppsats, Pedagogiska institutionenSammanfattning : Idag går majoriteten av eleverna vidare från grundskolan till gymnasiet. Valalternativen är många och eleverna ställs inför ett beslut som kan vara svårt att ta. LÄS MER
4. Förberedelseklasser : Pedagogiska perspektiv på andraspråkinlärning
Kandidat-uppsats, Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Den ökade invandringen i Sverige har bland annat bidragit till ökade krav på skolans bemötande av nyanlända elever från olika länder som är i behov att lära sig det svenska språket. Med tanke på språkets betydelse för individen i ett främmande land är syftet med vår studie att undersöka andraspråkinlärning i förberedelseklasser, utifrån pedagogiska perspektiv. LÄS MER