Sökning: "Samhälls ansvaret"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden Samhälls ansvaret.

  1. 1. Individens roll i samhällets resiliens vid kriser : En kvalitativ studie utifrån offentliga aktörers synvinkel

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Malin Remkéus; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: Denna uppsats tar sin utgångspunkt i den nedrustning som har skett sedan 1990-talet efter det kalla krigets slut. Det svenska samhället har med tiden flyttat ansvaret för beredskapen mot individen, vilket nu innebär att individen förväntas ha en hemberedskap på minst en vecka vid kris. LÄS MER

  2. 2. Att få människor att utrymma vid ett dammbrott, svårare i praktiken än teorin? : Faktorer som påverkar en utrymning utifrån ett individ- och tjänstemannaperspektiv

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Josefine Björnsdotter; [2022]
    Nyckelord :evacuation; dam failure; Protective Action Decision Model; Luleå municipality; individual perspective; risk perception.; utrymning; dammbrott; Protective Action Decision Model; Luleå kommun; individperspektiv; riskuppfattning.;

    Sammanfattning : Introduktion: Dammbrott är en olycka som har en låg sannolikhet att ske men om den skulle inträffa ha katastrofala konsekvenser. Ett område som skulle drabbas vid ett dammbrott i Luleälven är Luleå kommun som ligger i mynningen av Luleälven. LÄS MER

  3. 3. Våldsutsatta kvinnor – gömda och glömda? Ett synliggörande av vilket rättsligt skydd som finns att tillgå när en kvinna utsätts/utsatts för våld i nära relation, samt en genusrättsvetenskaplig utredning av om, och hur samma skydd skulle kunna förändras genom användande av rätten som verktyg i syfte att uppnå jämställdhet.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Sandra Lundin; [2021-02-03]
    Nyckelord :Gömda kvinnor; Våld; Våldsutsatt; Våld i nära relation; Straffrätt; Brottmål; Rättstrygghet; Rättsligt skydd; Kontaktförbud; Skyddade personuppgifter; Skyddad folkbokföring; Fingerade personuppgifter; Skyddade boenden; Fri- och rättigheter; Rätten till personlig frihet och säkerhet; Rätten till skydd för privat- och familjeliv; Jämställdhet; Jämställdhetsprincipen; Genusrättsvetenskap; Genussystemet; Makt; Manlig överordning; Fotboja; Elektronisk intensivövervakning; Elektronisk övervakning;

    Sammanfattning : Mäns våld mot kvinnor konstateras vara ett allvarligt samhälls-, demokrati- och jämställdhetsproblem. För att underlätta förståelsen av vad uppsatsen är tänkt att synliggöra så utgår jag från den underjordiska rörelsen ”Gömda kvinnor”. Dessa gömda kvinnor upplever att de lever frihetsberövade medan deras förövare går fria. LÄS MER

  4. 4. Regionaliseringen i Västra Götalandsregionen : En studie om regionaliseringsprocessen i Västra Götalands regionfullmäktige till följd av Lissabonfördraget

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Mattias Bengtsson; [2020]
    Nyckelord :Regionalisering; EU; Västra Götalandsregionen; Lissabonfördaget; Nyregionalism; Multilevelgovernance;

    Sammanfattning : Följande uppsats undersöker huruvida en intensifiering av regionaliseringsprocessen ägt rumtill följd av Lissabonfördraget. Undersökningen fokuserar på Västra Götalandsregionen somär en av de svenska regioner som erhållit inkrementellt utvidgade befogenheter under senaretid, däribland ansvaret för regional utveckling. LÄS MER

  5. 5. Informationskunskap i lågstadiet : Källkritik och informationssökning för yngre elever

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Tim Morin; Jonas Hast; [2019]
    Nyckelord :Informationskunskap; lågstadiet; F-3; källkritik; informationssökning; digital kompetens; information literacy; undervisning;

    Sammanfattning : I vår studie presenteras nationell och internationell forskning inom fältet för arbete med informationskunskap i skolan. Vårt syfte är att belysa frågorna: Vad säger forskningen om informationskunskapsundervisningen i lågstadiet? Vad säger forskningen om ansvaret att utbilda eleverna i informationskunskap? Vårt fokus var att i första hand använda oss av forskning som inriktats på lågstadiet. LÄS MER