Sökning: "Samhällsfrågor"

Visar resultat 1 - 5 av 167 uppsatser innehållade ordet Samhällsfrågor.

  1. 1. ’’För ibland ska man inte väcka den björn som sover’’ : En kvalitativ intervjustudie om lärares undervisning i SO med nyheter i F–3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Janita Koivunen; Moa Halonen; [2024]
    Nyckelord :SO; F-3; nyheter; aktuella samhällsfrågor; oro; strategier; betungande; krig; skjutningar; värdegrund; samhällskunskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka F–3 lärares utsagor om deras undervisning av nyheter i SO, vilka utmaningar och möjligheter de ser med det och att undersöka vilka strategier som finns för att hantera eventuell oro som uppstår av betungande nyhetsinnehåll hos eleverna. Metoden är en kvalitativ intervjustudie med åtta respondenter och en pilotintervju. LÄS MER

  2. 2. Kontroll i Kaoset - En Fallstudie på Oatlys Kris- och Kommunikationsstrategier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Samuel-Maxim Petrik; Oscar Holgersson; [2024]
    Nyckelord :Krishantering; Kriskommunikation; Intressenter; Varumärkesaktivism; Hållbarhet; Business and Economics;

    Sammanfattning : Research questions: How do internal and external crisis communication interact with each other and how does this play a role in crisis management in companies that apply brand activism? Purpose: The purpose of this essay is to gain a deeper understanding of how internal and external crisis communication affect each other and how the interaction between these affect the company's crisis management. Methodology: The choice of methodology that was made was based on a hermeneutic research strategy, together with a qualitative research strategy. LÄS MER

  3. 3. Elevers deltagande i samhällsfrågor : En studie om pojkars och flickors delaktighet i klassrumssamtal om samhällsfrågor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emil Vesterlund; Gustav Torseng; [2023]
    Nyckelord :Samhällsfrågor; pojkar; flickor; delaktighet; samtalsklimat; gruppindelning; ordfördelning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att fördjupa kunskaper om lågstadielärares uppfattning om pojkars och flickors delaktighet i samtal om samhällsfrågor, samt hur lärare möjliggör delaktigheten för eleverna i samtalen. För insamling av material till studien har fyra intervjuer gjorts med fyra lärare på lågstadiet. LÄS MER

  4. 4. Gymnasieelevers upplevelser av kontroversiella samhällsfrågor : En fallstudie om undervisning från ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Eldin Smajlovic; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This essay aims to study upper secondary school students' perspectives on controversial public issues (CPI). The chosen CPI for this study was criminality and integration. The purpose is broad and aims to shed light on students' interpretations, feelings and thougts about CPI as a basis for teaching. LÄS MER

  5. 5. I dialog med världen : En praktiknära studie om kritiska och utforskande förhållningssätt i Bild åk 9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Moien Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Critical and exploratory; relational epistemology; sociocultural theory; contemporary art.; Kritisk och utforskande; relationell kunskapssyn; sociokulturell teori; samtidskonst.;

    Sammanfattning : Traditionellt har fokus i bildundervisningen varit att eleverna ska lära sig tekniska färdigheter, vilket kan leda till att de sociala och subjektiva aspekterna förbises. Samtidigt glöms elevernas förmåga att utforska och tänka kritiskt bort, vilket minskar den sociala interaktionen i klassrummet och hindrar eleverna från att fördjupa sin förståelse och insikt i viktiga samhällsfrågor genom diskussioner och dialog med varandra som ett kollektivt samarbete i klassrummet. LÄS MER