Sökning: "Samhällsinformation"

Visar resultat 1 - 5 av 63 uppsatser innehållade ordet Samhällsinformation.

  1. 1. Samhällsinformation för alla? : Betydelsen av tillgängligt språk för sfi-elever på en kommunal webbplats

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Karin Höök; Rebecka Larsson; [2023]
    Nyckelord :Informationsarkitektur; tillgänglighet; tillgängligt språk; samhällsinformation; integration; sfi-elever; begriplighet; läsförståelse;

    Sammanfattning : As a new citizen of a country, it is important to be able to absorb socially important information in an accessible way. For second language speakers, this can be challenging. LÄS MER

  2. 2. Public Communication in a Pandemic : Language in COVID‐19 public health advertising

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Petra Rindby; [2023]
    Nyckelord :COVID-19; pragmatics; speech act theory; cooperative principle; implicature; Gricean maxims; advertising; PSA; public information; COVID-19; pragmatik; talakter; samarbetsprincipen; kommunikation; reklam; samhällsinformation;

    Sammanfattning : This linguistic study in the field of pragmatics looked at the language used by public health authorities in Australia, the United Kingdom and the United States to inform citizens about COVID-19 in 2020 and 2021. It made a qualitative analysis of advertisements that were posted on Instagram by the Department of Health and Aged Care, the National Health Service and the Centers for Disease Control and Prevention in relation to COVID-19 during this time frame. LÄS MER

  3. 3. ‘‘Mötesplatsen’’ - An Outcome Evaluation of Uppsala Stadsmission’s Integration Program

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Konstantin Kolonias; [2023]
    Nyckelord :outcome evaluation; logic model; assumptions; empowerment; utvärdering av utfall; logisk modell; antaganden; egenmakt;

    Sammanfattning : Four years following the refugee crisis of 2015, Uppsala Stadsmission’s integration program “Mötesplatsen” begun its activity offering a ‘meeting place’ for unaccompanied young adults, who had received temporary residence according to the Swedish Upper Secondary School Act. The program offered individual support and guidance in their contact with the Swedish agencies, civic information, help in searching and applying for jobs and school homework assistance. LÄS MER

  4. 4. Barcelona as a place brand, a study on visual communication and place marketing

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Jonatan Matias Salinas; Maja Wastesson; [2023]
    Nyckelord :Visuell kommunikation; platsmarknadsföring; varumärke; platsvarumärke; varumärkesstrategi; grafisk design; retorik.;

    Sammanfattning : Betydelsen av att etablera och bevara ett starkt varumärke av en plats eller stad, så kallad platsmarknadsföring, är av största intresse för en plats, inte minst ur ett ekonomiskt perspektiv. En del i ledet av att etablera ett starkt varumärke består av att arbeta med kommunikation i olika format, till exempel genom visuell kommunikation vars syfte är att stärka den grafiska profilen inom bland annat reklam, webb, sociala medier, skyltning och illustrationer. LÄS MER

  5. 5. Läromedelsanalys i svenskämnet : En multimodal textanalys av ABC-Klubbens läseböcker för årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Linda Lohi; Veronica Sundkvist; [2023]
    Nyckelord :Multimodalitet; socialsemiotik; analys; läromedel; läsförståelse; läsnivåer;

    Sammanfattning : I dagens samhälle är flödet av information i form av texter och bilder stort och elever behöver en god läsförståelse samt verktyg för att tolka dessa. Ett av de tidigaste möten elever har med samhällsinformation är genom skolan och de läromedel som används för att förmedla kunskap. LÄS MER