Sökning: "Samhällskunskap idrott"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Samhällskunskap idrott.

  1. 1. Läs- och skrivsvårigheter i klassrummet : En kvalitativ studie av insatser för elever med läs- och skrivsvårigheter i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Michaela Ljung; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning: Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i idrott och hälsa, naturkunskap och samhällskunskap uppmärksammar och resonerar kring arbetet med elever med läs- och skrivsvårigheter. De fyra frågeställningar studien är baserad på är: 1. LÄS MER

  2. 2. Om eleverna och ämnena gynnas - ämnesintegrera : Lärares perspektiv på ämnesintegrering mellan idrott och hälsa och samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Jonathan Andersson; [2018]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; ämnesintegrering; undervisning;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Betyg och bedömning - En fråga om kön? : En studie om gymnasieungdomars syn på betygsgrunder.

    Magister-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Fanny Barck; Sabina Fridén; [2011]
    Nyckelord :Gender; Physical education; Social studies; Swedish; Mathematics; gender identity; gender contract; ideals; masculinity; femininity; gender regime; grading; assessment.; Genus; idrott och hälsa; samhällskunskap; svenska; matematik; genusidentitet; genuskontrakt; ideal; maskulinitet; feminitet; genusregim; betyg; bedömning.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien har varit att ur ett genusperspektiv undersöka synen på bedömningsgrunder i betygssättningen inom ämnet idrott och hälsa i relation till svenska, samhällskunskap och matematik bland flickor och pojkar på Natur- och samhällsprogrammet(NS). Detta har undersökts utifrån följande frågeställningar: • På vilket sätt upplever gymnasieelever på NS-programmet att de bedöms i idrott och hälsa i relation till de ämnen som syftet anger? • Vilka förutsättningar upplever eleverna finns för att nå de olika betygsstegen i skolämnena idrott och hälsa, samhällskunskap, matematik och svenska? • Hur tror eleverna att en jämställd betygsbedömning ser ut i de utvalda skolämnena? Utifrån detta kommer vi att diskutera hur eleverna bryter eller återskapar genusordningen i sina resonemang kring betygsbedömningen. LÄS MER

  4. 4. Olika - men på vilka sätt? : Kärnämneslärares syn på sin undervisning på studieförberedande - kontra yrkesförberedande program

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Mikael Elzén Wretling; Mats Löfstrand; [2011]
    Nyckelord :Kärnämneslärare; didaktiska skillnader; förkunskaper;

    Sammanfattning : I uppsatsen undersöks om kärnämneslärare upplever skillnader, och i så fall vilka skillnader, i sin undervisning beroende på om de undervisar i klasser från studieförberedande eller yrkesförberedande program. Det undersöks även vad lärare anser vara orsaken till dessa skillnader. LÄS MER

  5. 5. Vad har grundläggande datorkunskap och kärnämnen för inflytande på varandra? : Något om datorkunnandet i gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

    Författare :Emil Pettersson; [2009]
    Nyckelord :IT; IKT; IKT-utveckling; lärandesituation; grundläggande datorkunskap; datorämneslärare; kärnämne; kärnämneslärare; samhällsutveckling; utvecklingstrend; skolutveckling; arbetslag; gränsdragning; gränsöverskridning;

    Sammanfattning : Studien söker hur pedagoger upplever att datorn med dess mjukvara och kommunikativa möjliheter färgar den pedagogiska situationen, vilken kan bestå i datorämnet självt eller i samarbetande undervisning med andra ämnen. Ämnesområdet är en överblick på hur IKT (informations och kommunikationsteknik) utvecklas inom gymnasieskolan. LÄS MER