Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Demokratiuppdraget i samhällskunskapsundervisningen. : En studie av gymnasieelevers uppfattning om demokrati som begrepp och utförande.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Robin Karlsson; [2023]
    Nyckelord :demokrati; undervisning; elevperspektiv; samhällskunskap;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen har för avsikt redovisa en studie av elevers uppfattningar om begreppet demokrati. Studien genomfördes via en kvalitativ forskningsmetod med semistrukturerade intervjuer av fem elever i gymnasiets årskurs tre för att fånga upp demokratins uttryck i undervisningen i ämnet samhällskunskap utifrån ett elevperspektiv. LÄS MER

  2. 2. Kritiskt tänkande i gymnasieskolans samhällskunskap: Definition och metod

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Eklund; Hannes Hemme; [2019]
    Nyckelord :analysförmåga; diskussionsformer; gymnasieskolan; kritiskt förhållningssätt; kritiskt tänkande; källkritik; problembaserat lärande; ramfaktorteorin; samhällskunskap;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är tudelat. För det första såg vi ett behov av att ta reda på hur begreppet kritiskt tänkande definieras av verksamma gymnasielärare i samhälls-kunskap, i forskningen med fokus på undervisning i samhällskunskap, samt av Skolverket. LÄS MER

  3. 3. Digitala verktyg och undervisning i samhällskunskap

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sofi Back; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Dagens samhälle präglas allt mer av digitalisering och olika digitala verktyg används inommånga av samhällets områden, däribland skolan. Det har blivit allt vanligare med satsningar på1:1, en dator till varje elev, inte minst på svenska gymnasieskolor. LÄS MER

  4. 4. Demokratin i läroböcker : En analys av vilka typer av demokrati som framställs i samhällskunskapsläroböcker för årskurs 7-9

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Kristoffer Petersson; Lina Kaikkonen; [2013]
    Nyckelord :Samhällskunskap; läroböcker; demokrati; demokratimodeller;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka och ta reda på vilka typer av demokrati framställs i avsnitten om demokrati i ett urval läroböcker i samhällskunskap avsedda för årskurs 7-9. De teorier, som är centrala i uppsatsen, är teorier kring demokratimodeller. LÄS MER

  5. 5. Social studies now and then

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tobias Nilsson; Linda Jonsson; [2011]
    Nyckelord :Förmågor; Kursplan; Förändringar;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att undersöka de förändringar som uppstår vid införandet av en ny kursplan i ämnet samhällskunskap för grundskolans senare år då vi anser att en ny läroplan innebär förändringar. Förändringarnas innehåll ska också sätta avtryck i själva undervisningen i ämnet och därför vill vi med denna undersökning finna dessa förändringar och diskutera förändringarnas innehåll utifrån teorier om ungdomars lärande. LÄS MER