Sökning: "Samhällsmedborgare"

Visar resultat 16 - 20 av 305 uppsatser innehållade ordet Samhällsmedborgare.

  1. 16. "Jag tänker att man kommer bli en bra samhällsmedborgare om man kan leka" : En studie om förskollärares roll och uppfattning om barns fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Bönström; Maria Persson; [2023]
    Nyckelord :Free play; play; preschool; preschool teacher; the role of preschool teacher; Fri lek; lek; förskola; förskollärare; förskollärares roll;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att fördjupa kunskaperna om barns fria lek genom att ta del av litteratur, tidigare forskning samt genom förskollärares erfarenheter och tankar om den fria leken. Kan den fria leken tolkas olika, hur ges den fria leken plats i förskolan och hur ser förskolläraren på dennes roll i den fria leken. LÄS MER

  2. 17. Nationella minoriteter; erkända men relativt okända : en studie av so-lärares relation till de nationella minoriteterna i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sofia Cederqvist; [2023]
    Nyckelord :Kompetens; Nationella minoriteter; Samhällsansvar; Samhällskunskap; Uppfattningar;

    Sammanfattning : Sveriges fem nationella minoriteter (samer, romer, judar, sverigefinnar och tornedalingar) omskrivs i såväl skolans styrdokument som i svensk lagstiftning. Aktuell studie syftar till att utifrån en fenomenografiskt inspirerad metodologi, genom intervjuer, undersöka hur lärare uppfattar sin kompetens om de nationella minoriteterna, hur man didaktiskt arbetar med området samt hur man förhåller sig till den nya läroplanen och samhällsansvaret. LÄS MER

  3. 18. Bära på känslan av att inte räcka till - Kvinnors upplevelser av stressorer och copingstrategier inom ideellt ledarskap

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Johanna Christoffersson; [2023]
    Nyckelord :stress; coping; women; football coaches; non-profit; stress; coping; kvinna; fotbollstränare; ideell;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att beskriva kvinnors upplevelse av stress och copingstrategier i det ideella ledarskapet. Deltagarna var kvinnor med flera års erfarenhet av ideellt ledarskap. Semi-strukturerade intervjuer genomfördes (M=46 min) på åtta deltagare, transkriberades och analyserades med hjälp av principer för tematisk analys. LÄS MER

  4. 19. Den goda samhällsmedborgaren - hur utbildas eleverna att nå målen? : En intervjustudie om lärares uppfattning av begreppet god samhällsmedborgare samt dess realisering i praktiken i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sophia Andersson; Lovisa Peterson; [2023]
    Nyckelord :God samhällsmedborgare; fostran; lärare 1–3; deliberativ; demokrati; samtal; värdegrund;

    Sammanfattning : Studiens utgångspunkt är att ta reda på om begreppet god samhällsmedborgare upplevs som en målbild av lärare i årskurs 1–3 eftersom det kommuniceras som ett mål ifrån Högskolan Dalarnas grundlärarutbildning. Syftet med studien är att undersöka hur lärare i årskurs 1–3 uppfattar sitt uppdrag vilket konkretiseras i tre frågeställningar: Vad innebär begreppet god samhällsmedborgare för dessa lärare? Hur arbetar lärare med fostrans- och kunskapsuppdraget? Vilken är dessa lärares upplevelser av sitt uppdrag? Syftet och frågeställningarna besvarades med hjälp av en kvalitativ metod där åtta lärare som undervisar i årskurs 1–3 deltog i semistrukturerade enskilda intervjuer. LÄS MER

  5. 20. Hundens självklara plats i skolan? : Hunden som artefakt för social utveckling för elever med intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Katarina Johansson; Cecilia Anjou; [2023]
    Nyckelord :anpassad grundskola; intellektuell funktionsnedsättning; pedagoghund; pedagoghundsteam; sociala förmågor; sociokulturellt perspektiv; utbildad hund;

    Sammanfattning : Skolans uppdrag är inte enbart kunskapsrelaterat utan bygger till stor del på att varje individ ska få med sig sociala egenskaper för att kunna passa in i samhället och fungera som goda samhällsmedborgare. I den här studien har det varit av intresse att undersöka om användningen av en utbildade hund i skolans verksamhet kan riktas mot att utveckla sociala förmågor och inte bara inriktat mot det teoretiska. LÄS MER