Sökning: "Samhällsproblem mobbning"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden Samhällsproblem mobbning.
1. Ishockeyns förutsättningar för att förebygga mobbning och kränkningar bland barn och unga : En intervjustudie
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)Sammanfattning : Bakgrund: Mobbning är ett ökande samhällsproblem inte minst inom idrott och ishockey, dess negativa konsekvenser påverkar hälsans olika dimensioner. Alltmer fokus läggs på att motverka mobbning inom idrottskontext idag. LÄS MER
2. Mobbningens påverkan på identitet & grupptillhörighet i subgrupper : En kvalitativ intervjustudie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Alla vill tillhöra något och vara med likasinnade. Mobbning är ett samhällsproblem som kan få förödande effekter, inte bara för de inblandade utan för alla. LÄS MER
3. Nätmobbningsdilemmat: en studie om hur nätmobbning kan hämmas med design på sociala plattformar
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologiSammanfattning : Nätmobbning är ett stort samhällsproblem som är svårt att eliminera. Vi har dedikerat studien till att ta reda på hur nätmobbning kan hämmas med hjälp av design av kommentarsfunktionen. Till skillnad från mobbning som sker på fysiska platser tar nätmobbning plats när som helst på dygnet. LÄS MER
4. Förebyggande arbete mot mobbning och kränkande behandling i grundskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I skolan är mobbning och kränkande behandlingar ett samhällsproblem som skolan bör arbeta aktivt mot att förebygga. Denna enkätstudie är framtagen med syfte att undersöka, och därmed bringa kunskap om, grundskolepersonals erfarenheter av det förebyggande arbetet mot mobbning och kränkande behandlingar. LÄS MER
5. "Det är ett evigt jobb" : Förskollärares förståelse av och arbete med kränkande behandling och mobbning i förskolan
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Föreliggande studies syfte är att bidra med kunskap om förskollärares förståelse av och arbete med kränkande behandling och mobbning i förskolans verksamhet. Kränkande behandling och mobbning är ett samhällsproblem som ger förödande konsekvenser för individen under lång tid. LÄS MER