Sökning: "Samhällsvetenskaper"

Visar resultat 1 - 5 av 2827 uppsatser innehållade ordet Samhällsvetenskaper.

  1. 1. Vad påverkar konsumenters val av funktionsdryck? : En undersökning om vilka faktorer som påverkar konsumenters val av varumärke på funktionsdrycksmarknaden i Sverige

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper; Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Adam Hansson; Angelica Gustafsson; [2019]
    Nyckelord :Funktionsdrycker; hälsa; marknadsföring;

    Sammanfattning : Consumption of functional drinks has grown immensely and companies have identified the market as profitable, which has led the competition within the market to intensify. The choices of products are increasing and that evokes the question which factors consumers value when choosing a brand over another. LÄS MER

  2. 2. Styrsystem och hållbarhetsrapportering : En kvalitativ studie om hur styrsystem används inom dagligvaruhandeln för att arbeta hållbart samt vilken roll hållbarhetsrapporten har i butikers styrsystem

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper; Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Nicole Dreje; Lucas Olsson; [2019]
    Nyckelord :Hållbarhet; Hållbarhetsredovisning; Styrsystem; Intressentteorin; Medarbetare; Användbarhet;

    Sammanfattning : Sustainability is a more relevant subject today than it has ever been before. A common definition of sustainability is to divide it into three dimensions, economic, social and environmental sustainability. Back in time, companies have been reporting their sustainability work for a long time. LÄS MER

  3. 3. Samspelet mellan online och offline : En kvalitativ studie om fysiska klädbutiker i en tilltagande digitaliserad vardag

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper; Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Julia Aronsson; Sofia Grape; [2019]
    Nyckelord :Fysisk butik; e-handel; omnikanal; omnikanalstrategi; konkurrensfördelar; mervärde; upplevelser; värdeskapandeprocessen; relationsmarknadsföring; integrerade kanaler;

    Sammanfattning : Teknologins utveckling har lett till ett paradigmskifte i konsumenters köpprocess. Konsumenter handlar allt mer online och idag sker all tillväxt på internet. LÄS MER

  4. 4. Existerar finkulturella och populärkulturella medarbetare? : En kvalitativ studie om medarbetares bakgrund och museums organisationsidentitet

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper; Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Jenny Mildton; Linnéa Brisling; [2019]
    Nyckelord :Pierre Bourdieu; high culture; popular culture; Nationalmuseum; ABBA the museum; organizational identity; Pierre Bourdieu; finkultur; populärkultur; Nationalmuseum; ABBA the museum; organisationsidentitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att studera relevansen av Pierre Bourdieus teorier idag genom att undersöka om bakgrunden hos individer påverkar vem som arbetar på ett fint – gentemot ett populärkulturellt museum och om denna distinktion uttrycker sig i museernas organisationsidentiteter. För att samla in empiriskt material genomfördes fyra semistrukturerade intervjuer med personer på ledande positioner från Nationalmuseum och ABBA the museum. LÄS MER

  5. 5. Crowdfunding: Ett innovativt finansieringsalternativ : Möjligheter och begränsningar som förekommer i samband med crowdfunding

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper; Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Sandro Nazar; Efrat Rohyo; [2019]
    Nyckelord :Crowdfunding; Small firms; Equity-based crowdfunding; Traditional financing; Bank loan; Crowdfunding; Småföretag; Andelsbaserad crowdfunding; Traditionella finansieringskanaler; Banklån;

    Sammanfattning : Small businesses account for most of all Swedish companies on the market. Difficulties for small businesses to seek capital come from the financial crisis 2008. The global crisis resulted in banks not granting loans to small business as often as before, mainly due to the banks asserting small business as high risks. LÄS MER