Sökning: "Samhällsvetenskapliga metoder"
Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden Samhällsvetenskapliga metoder.
1. Formativ bedömning i modersmålsundervisning : Ett sätt att främja lärande och utveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur modersmålslärare arbetar med formativ bedömningi sin undervisning, samt vilka pedagogiska implikationer denna typ av bedömning har påelevens lärande, motivation och måluppfyllelse. Intresset bakom valet av det härproblemområdet grundar sig i att vi, i vårt dagliga arbete med modersmål, har identifierat ettantal utmaningar och svårigheter i just arbetet med modersmålsundervisning. LÄS MER
2. Prov och bedömning i samhällskunskap Gymnasienivå
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktikSammanfattning : En stor fråga i skolans värld är vilken kunskap eleverna ska undervisas på och hur eleverna ska utvecklas. En annan fråga är hur lärare ska bedöma eleverna för att försäkra sig om att ämneskunskap och ämnesförmågor som att tillämpa, analysera och värdera begreppskunskapnår fram till eleverna. LÄS MER
3. Dramalärare i akademin : En fenomenografisk studie om hur dramalärare i akademin uppfattar sitt arbete.
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktikSammanfattning : Den följande studiens övergripande syfte är att undersöka och synliggöra hur lärare som undervisar i drama och är verksamma inom akademin uppfattar sitt arbete. Det handlar om deras vardagsvärld. I studien benämns dessa lärare som dramalärare. LÄS MER
4. Vad i hela världen kan man lita på? : Gymnasieelevers förståelse av samhällsvetenskapliga undersökningsmetoder
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktikSammanfattning : I den här studien undersöks gymnasielevers förståelse av samhällsvetenskapliga undersökningsmetoder. I skolans styrdokument lyfts vikten av att elever får kunskaper i både vetenskapsteori och hur kunskap genereras inom vetenskapen. LÄS MER
5. Elevers förförståelse : En studie om hur sex gymnasielärare kartlägger elevers förförståelse av samhällsvetenskapliga begrepp
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktikSammanfattning : Studien fokuserar på hur lärare kartläggerelevers förförståelseav samhällsvetenskapliga begreppdet vill säga vad eleverkan eller inte kan kunskapsmässigt i början av ett nytt undervisningsmoment. Det är alltså inte en studie om elevers begreppsutveckling eller med andra ord inte hur elevers förståelse för ett begrepp ändrasfrån början av ett moment till slutet av momentet. LÄS MER