Sökning: "Samspel yngre barn"

Visar resultat 11 - 15 av 89 uppsatser innehållade orden Samspel yngre barn.

  1. 11. Det är inte bara av en slump det sker : Förskollärares möjliggörande av undervisning med de yngsta barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Kim Saxberg; Emma Skoglund; [2022]
    Nyckelord :undervisning; medvetet förhållningssätt; spontan undervisning; yngsta barnen; förskolan;

    Sammanfattning : Idag är 50% av alla ettåringar inskrivna i förskolan och 94% av alla treåringar. Detta innebär att en stor andel barn i förskolan är tre år eller yngre. Alla barn i förskolan omfattas av läroplanen vilket också innebär att de yngsta barnen har rätt till undervisning. LÄS MER

  2. 12. Ett urval förskollärares uppfattningar om hur högläsning i förskolan kan främja barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Stina Forslund; Satsuki Yoshie; [2022]
    Nyckelord :Högläsning; miljö; socialt samspel; sociokulturellt perspektiv; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att öka kunskapen om hur högläsning kan användas och utformas av förskollärare i förskolans vardag för att främja yngre barns språkutveckling och socialt samspel. För att undersöka förskollärares syften och arbete med högläsning valdes intervju som metod. LÄS MER

  3. 13. Meningsskapande som destination : En observationsstudie om de yngre barnens vistelse på förskolegården

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Inger Nordin; Marie Reismüller; [2021]
    Nyckelord :Meningsskapande; yngsta förskolebarnen; fenomenologi; kroppsliga uttryck; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Genom vår studie ville vi synliggöra hur yngre barn uppnår ett meningsskapande i förskolans utomhusmiljö. För att förstå hur meningsskapande yttrar sig hos yngre barn har vi tagit hjälp av fenomenologisk teori och Merleau-Pontys livsvärldsansats. LÄS MER

  4. 14. Musikens betydelse för yngre barns språkutveckling : förskollärarnas arbete med musikundervisning i förskolan

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Sandra Klippfors; Louise Tall Privora; [2020]
    Nyckelord :Musik; förskollärare; sociokulturellt; yngre barn; musikundervisning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande examensarbete är att undersöka hur förskollärarna uppfattar musikens betydelse för yngre barns språkutveckling i förskolan genom deras arbete med musikundervisning. Den teoretiska utgångspunkten för undersökningen bygger på det sociokulturella perspektivet som utgår från att lärandet sker via samspel och interaktion med andra. LÄS MER

  5. 15. "Matematik är inte bara siffror, utan det är mer än så" : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar kring matematikundervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nathalie Johansson; Fartun Shiekh; [2020]
    Nyckelord :matematik; undervisning; förskollärare; kvalitativa intervjuer; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : De senaste åren har matematikundervisning i förskolan lyfts fram alltmer i förskolans styrdokument Lpfö 18 och Skolverket. Förskolebarn vistas allt fler timmar på förskolorna idag vilket har betydelse för hur deras grundläggande kunskaper i matematik utvecklas. LÄS MER