Sökning: "Samspel"

Visar resultat 21 - 25 av 4921 uppsatser innehållade ordet Samspel.

  1. 21. Förskollärares uppfattningar om biologi i förskolan : En fenomenografisk studie om naturvetenskaplig undervisning med de yngsta barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Victoria Cederfeldt; [2024]
    Nyckelord :Biology; Curriculum; Perceptions; Preschool Teachers; Younger Children; Biologi; Förskollärare; Läroplanen; Uppfattningar; Yngre barn;

    Sammanfattning : Föreliggande studie utgår från ett fenomenografiskt perspektiv med syfte att synliggöra förskollärares uppfattningar och tolkningar av förskolans läroplans mål Lpfö18 om biologi, i arbete med de yngsta barnen 1–3 år. Studien genomfördes genom semistrukturerade intervjuer med fyra förskollärare på tre olika förskolor. LÄS MER

  2. 22. Tjänstehund - verktyg eller självständig aktör? En studie om hur hundförare upplever hundens roll i arbetet

    Kandidat-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Helene Öberg; [2024]
    Nyckelord :Service dog; socially distributed cognition; roles; relationship; and communication.; Tjänstehund; socialt distribuerad kognition; roller; relation och kommunikation.;

    Sammanfattning : The study was conducted with a qualitative design to explore dog handlers' experiences of the roles assumed by the dog when they work together in actual operations and to determine if there is an interaction that qualifies as socially distributed cognition. In the study, handlers working in the Swedish Police Authority, the Swedish Armed Forces, and the Swedish Customs were interviewed based on three research questions: how they perceive the dogs’ contributions, the dogs’ limitations, and the relationship with the dog. LÄS MER

  3. 23. Skogens betydelse för barns lek och sociala samspel : En småskalig studie om förskollärares upplevelser kring skogen som plats för lek och socialt samspel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Eva Källberg; Jessica Svensson; [2024]
    Nyckelord :Lek; socialt samspel; naturmaterial; skogsmiljö; fantasi; handlingserbjudande; transformation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utveckla kunskap om förskollärares upplevelser kring skogens påverkan på barns lek och sociala samspel. Studien tar avstamp i en kvalitativ forskningsansats där semistrukturerade intervjuer har använts för att intervjua sju förskollärare. LÄS MER

  4. 24. Språkrika lärmiljöer i förskolan : En kvalitativ studie om inomhusmiljöns betydelse för barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Bogren; Ellinor Cedergren; [2024]
    Nyckelord :språkutveckling; inomhusmiljö; förskola; sociokulturell teori; intervjuer; observationer.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare planerar och utformar inomhusmiljön för att stimulera barns språkutveckling. Studien bestod av två delstudier. Delstudie I intervju och delstudie II observation. Insamlingsmetoden för delstudie I intervju var semistrukturerade intervjuer och fem förskollärare intervjuades. LÄS MER

  5. 25. Harmoni eller kaos? - En studie om organisationskulturens och ledarskapets roll i arbetsplatslärandet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Tobias Fjällgrip; Victoria Rostö; [2024]
    Nyckelord :Organisationskultur; ledarskap; arbetsplatslärande; lärande; kompetens; 70:20:10; Social Sciences;

    Sammanfattning : Dagens samhälle utvecklas i allt snabbare takt, framväxten av ny teknologi och digitalisering har ökat konkurrensen på arbetsmarknaden. Det har resulterat i ökade krav på organisationer att utveckla och stärka kompetensen hos sina medarbetare för att möta de nya utmaningarna. LÄS MER