Sökning: "Samtalsanalys begrepp"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Samtalsanalys begrepp.

  1. 1. "DU ÄR INTE SÄRSKILT FEMINISTISK NU FAKTISKT WELL vem FAN tror ni är det hela JÄVLA tiden?" : En samtalsanalys av två feministiska aktivisters kommentarsfält på Instagram

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Natalie Nissan; Tilda Norrlin; [2020]
    Nyckelord :feminism; activism; Instagram; conversation analysis; comment space; CA; ideology; feminism; aktivism; Instagram; samtalsanalys; kommentarsfält; CA; ideologi;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att ur en samtalsanalys undersöka vilka kommunikativa strategier och ideologier som florerar i kommentarsfälten hos två av Sveriges största feministiska aktivister på Instagram. Genom att undersöka hur samtalen ter sig kommer vi slutligen diskutera om den feministiska diskussionen i detta forum är öppen eller inte. LÄS MER

  2. 2. ATT FÅNGA KOLLEGIALT LÄRANDE I VUX-ENUTBILDNINGENS PRAKTIK - aktionsforskning för professionella lärandegemen-skaper

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Fredrik Dahl; [2018-08-25]
    Nyckelord :vuxenutbildning; aktionsforskning; inquiry; kollegialt lärande; professionella lärandegemenskaper; dialog; kritisk reflektion; flerstämmighet; mixed method; innehållsanalys; samtalsanalys;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att bidra med förbättrad förståelse om kollegialt lärande och systematiskt utvecklingsarbete i vuxenutbildningens praktik på gymnasial nivå, ett forskningsområde som utgör obruten mark. Intresset riktas mot professionella lärandegemenskaper (pro-fessional learning community, PLC). LÄS MER

  3. 3. "Naturen måste vi ha för annars kan vi dö" : Vad händer i interaktionen och kommunikationen mellan förskollärare och barn under naturvetenskapliga aktiviteter?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Frida Engquist-Bolander; Sarah Lundström; [2018]
    Nyckelord :Naturvetenskap i förskolan; Förskollärare; Interaktion; Kommunikation; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att synliggöra den naturvetenskapliga kommunikationens karaktär i interaktionen mellan förskollärare och barn. I bakgrunden beskrivs naturvetenskapens innebörd i förskolan samt betydelsen av förskollärares kompetens och förhållningssätt för barns naturvetenskapliga lärande. LÄS MER

  4. 4. Att förstå matematiska begrepp i enkommunikativ kontext. : En kvalitativ studie om elevers begreppsanvändning vida rbete med laborativt material.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Besfort Shulemaja; Karljohan Stenberg; [2018]
    Nyckelord :begreppsanvändning; grundskolan; kommunikation; laborativt material; matematik;

    Sammanfattning : Elever i svenska skolan har uttryckt att mer tid för kommunikation mellan varandra behövs för att skapa bättre förståelse för matematiska begrepp. Forskning visar att matematikundervisningen pendlar mellan två språk, vardagligt och matematiskt. LÄS MER

  5. 5. Under ordningsamma former : En samtalsanalytisk studie av hur lärare och elever konstruerar daglig ordning och agenda i klassrummet

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lisa Kirwan; [2018]
    Nyckelord :pedagogy; observations; ethnomethodology; conversation analysis; classroom order; classroom agenda; disruptive behaviour; reproaches; pedagogik; observationer; etnometodologi; samtalsanalys; klassrumsordning; skolagenda; elevbeteende; tillsägelser;

    Sammanfattning : Att etablera och upprätthålla ordning i klassrummet är en komplex uppgift för lärare, särskilt för oerfarna lärare som ännu inte har etablerat egna framgångsrika metoder. Syftet med denna studie är att analysera hur lärare och elever konstruerar lokal ordning och agenda, genom empiriska observationer av daglig klassrumsinteraktion. LÄS MER