Sökning: "Samtidighet"
Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade ordet Samtidighet.
1. Lärares synliggörande av relationer inom och mellan tal : En studie om hur lärare i årskurs 1 undervisar och vad det ger elever möjlighet att erfara
Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Den internationella kunskapsmätningen från TIMSS år 2019 visar att elevers resultat inom området taluppfattning och aritmetik är fortsatt försämrade; precis som mätningar många år bakåt i tiden (Skolverket, 2020). Taluppfattning predicerar framtida prestationer i matematik och det är därmed betydande att identifiera aspekter som kan påverka denna negativa trend beträffande förståelse för taluppfattning. LÄS MER
2. aiLangu - Real-time Transcription and Translation to Reduce Language Barriers : An Engineering Project to Develop an Application for Enhancing Human Verbal Communication
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : The research area this report relates to is real-time automatic transcription and translation. The purpose of the work done for the report is to reduce the perceived language barriers online and to make a user-friendly application to make use of the latest deep learning technology to transcribe and translate in real-time. LÄS MER
3. Se istället för att räkna : En litteraturstudie om undervisning i del-helhetsrelationer inom addition och subtraktion
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping UniversitySammanfattning : Additiva del-helhetsrelationer innebär en förståelse för hur de tio bastalen kan kombineras och vilken relation de har till varandra. Syftet med denna studie är att undersöka vad forskning säger om hur undervisning kan skapa en förståelse för elever om tals del-helhetsrelationer. LÄS MER
4. Modeling Real Life Situations as Multi-Agent Games with Imperfect Information Against Nature
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Our research explores Multiplayer Games with Imperfect Information, short for ”MAGIIAN”. We specifically focus on two aspects: firstly, identifying real-world problems that can be appropriately modeled as MAGIIANs, and secondly, synthesizing and interpreting strategies for these models using existing tools and algorithms. LÄS MER
5. Comparing Virtual Threads and Reactive Webflux in Spring : A Comparative Performance Analysis of Concurrency Solutions in Spring
M1-uppsats, KTH/Hälsoinformatik och logistikSammanfattning : To develop a high performant web service in Java, Reactive WebFlux has previously been utilized as the only alternative. With the introduction of virtual threads in Java 19, it has been considered that it would be an alternative to the current provided option. LÄS MER