Sökning: "Samuelsson Jonas"
Visar resultat 11 - 14 av 14 uppsatser innehållade orden Samuelsson Jonas.
11. Reala växelkursers bestämningsfaktorer : En analys av oljepris och BNP-utvecklings långsiktiga effekter på reala växelkurser
Magister-uppsats, Nationalekonomiska institutionenSammanfattning : I denna uppsats studeras en utvidgad Balassa-Samuelsson-modell för att analysera den långsiktiga effekten av inhemsk och utländsk BNP-tillväxt samt oljeprisets utveckling på den reala effektiva växelkursen för 16 OECD-länder. Uppsatsen har genomförts med Johansens kointegrationsanalys samt dynamisk OLS för länder som uppvisar kointegration. LÄS MER
12. Mellanhändernas förändrade roll - En studie av intermediärernas funktioner i den svenska hemelektronikbranschen
D-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund och problem: En intermediär, eller en mellanhand, är en aktör som finns mellan köpare och en säljare på en marknad och som koordinerar utbytet av varor och tjänster, antingen genom att köpa varor eller tjänster från en säljare och förmedla detta till en annan köpare eller genom att hjälpa köpare och säljare att mötas och utföra transaktioner. På senare år har mellanhändernas plats i branschers värdekedjor ifrågasatts genom den så kallade disintermediationshypotesen. LÄS MER
13. Internkommunikation och beslutsprocesser inom Åtvidabergs FF : En kvalitativ fallstudie av Åtvidabergs FF
Kandidat-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Aim The purpose of this study has been to help Åtvidabergs FF to find development opportunities by reviewing the internal communication and decision making process within the organization. In this study we have used two models, Johari window and Administrative man. Our study has two main questions. LÄS MER
14. Vad är varumärket Nudie värt? - En studie i värderingsmetodikens användbarhet och tillförlitlighet
C-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Övergången till en allt mer marknadsorienterad ekonomi har gjort att varumärket fått en större betydelse som framgångsfaktor för många företag. Detta är en faktor, ofta av stor vikt inom enskilda branscher, som traditionellt har negligerats inom redovisningen. LÄS MER