Sökning: "Samverkan förskola och förskoleklass"

Visar resultat 11 - 15 av 101 uppsatser innehållade orden Samverkan förskola och förskoleklass.

  1. 11. Övergång, en stadig bro eller en tunn röd tråd? : En intervjustudie om barns övergång mellan förskola och förskoleklass sett ur ett organisatoriskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Anna-Carin Aaro; [2022]
    Nyckelord :Ansvarsfördelning; Barn; förskollärare; lärare; samverkan;

    Sammanfattning : Studien tar sin utgångspunkt i barns övergångar från förskolan till förskoleklassen med fokus på det organisatoriska perspektivet. De två skolformerna ska samverka och utbyta information om barnens utveckling och lärande i syfte att främja progression i ett långsiktigt perspektiv. LÄS MER

  2. 12. När två olika världar möts : En studie om övergången mellan förskolan och förskoleklass utifrån lärarnas perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Alicia Mathiesen; Veronica Johansson; [2022]
    Nyckelord :Anknytning; kommunikation; meningsskapande; samverkan; trygghet; övergången till förskoleklass;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur arbetet med en övergång mellan förskola och förskoleklassen ser ut utifrån lärarnas perspektiv. Studien som presenteras i examensarbetet har gjorts i en specifik kommun för att få en inblick om hur arbetet med övergångar genomförs. LÄS MER

  3. 13. Förskolans övergångsaktiviteter : En kvantitativ studie om omfattningen av förskolepersonalens arbete med övergången mellan förskola och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Amanda Bolin; Anders Nordenskiöld; [2022]
    Nyckelord :förskola; förskoleklass; samverkan; övergång; övergångsaktiviteter.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka omfattningen av förskolepersonalens arbete med övergången mellan förskola och förskoleklass. Syftet undersöktes med hjälp av en kvantitativ enkätstudie riktad till all förskolepersonal med pedagogiskt uppdrag. LÄS MER

  4. 14. Kontinuitet och progression i barns lärande och utveckling : En kvalitativ studie om samverkan, dokumentation och bedömning i övergången mellan förskola och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Cecilia Häggqvist; [2022]
    Nyckelord :Preschool; preschool class; continuity; progression; documentation; assessment; preschool teacher; cooperation; transition; curriculum; elementary school; frame factor theory; Förskola; förskoleklass; kontinuitet; progression; dokumentation; bedömning; förskollärare; samverkan; övergång; läroplan; grundskola; ramfaktorteori;

    Sammanfattning : Syftet med följande studie har varit att bidra med kunskap om hur samverkan och utbytet av kunskaper, erfarenheter och information vid övergången mellan förskola och förskoleklass enligt lärare i dessa skolformer kan bidra till kontinuitet och progression i barns lärande och utveckling. Syftet med studien har även varit att synliggöra hur och i vilka avseenden förskollärare i förskolan och lärare i förskoleklass använder sig av överlämningsdokumentation och bedömning vid övergången. LÄS MER

  5. 15. Kemi i övergången mellan förskola och förskoleklass : En kvalitativ studie om förskollärare och förskoleklasslärares uppfattningar om kemiska processer och fenomen i övergången mellan förskola och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Marika Falk; Henrika Berger; [2022]
    Nyckelord :Chemical processes; collaboration; preschool; preschool class; progression; Förskola; förskoleklass; kemiska processer; progression; samverkan;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om lärares uppfattningar kring barns erfarenheter och lärande om kemiska processer och möjligheten till progression i övergången mellan förskola och förskoleklass, enligt lärare i dessa två skolformer. Studien utgår ifrån en kvalitativ metod med stöd av semistrukturerade intervjuer där nio informanter deltagit i studien. LÄS MER