Sökning: "Samverkan lärare vårdnadshavare"

Visar resultat 1 - 5 av 54 uppsatser innehållade orden Samverkan lärare vårdnadshavare.

  1. 1. Inkluderande matematikundervisning – : flerspråkighet åk 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Anna Sjöstrand Jönsson; [2024]
    Nyckelord :artefakter; begrepp; flerspråkighet; lärare; matematikundervisning; sammanhang;

    Sammanfattning : I tidigare genomförda studier finns konstaterat att språkets betydelse och inkluderande lärmiljö spelar roll i lärandet av matematik i skolan. Forskningsfältet visar även att samverkan i skolan mellan olika yrkeskategorier och lärarnas bemötande av de flerspråkiga eleverna i matematikundervisningen påverkar elevernas matematiska utveckling. LÄS MER

  2. 2. Specialpedagogen som spindeln i nätet : En studie av stadieövergångar för elever med åtgärdsprogram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Haide LUNDGREN; Anna Rolfner; [2024]
    Nyckelord :information; process; specialpedagog; stadieövergång; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Under en elevs skolgång sker vanligtvis sex stadieövergångar vilket oftast innebär förändringarav olika slag. För elever med åtgärdsprogram kan detta utgöra en extra belastning. LÄS MER

  3. 3. Fritidshemmet som brottsförebyggande arena.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sanela Lawrence; Maria Kahn; [2023-12-07]
    Nyckelord :Fritidshem; meningsfull fritid; organiserade aktiviteter; ungdomsbrottslighet; kriminalitet; intervjustudie;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av samhällets utmaningar kring ungdomsbrottslighet och den pågående aktuella medierapporteringen är studiens syfte att undersöka hur lärare, skolledare, politiker, samt polis uppfattar fritidshemmets möjligheter att minska ungdomsbrottslighet. Genom semistrukturerade intervjuer och Bronfenbrenners ekologiska systemteori (1986) utforskar studien fritidshemmets betydelse och organisering i särskilt utsatta områden. LÄS MER

  4. 4. Barns möjligheter till en meningsfull fritid i en socioekonomiskt utsatt stadsdel

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Heidi Spooner; Anna Karlsson; [2023-10-24]
    Nyckelord :Fritidshem; samverkan; socioekonomisk status; föreningsliv; socialt kapital;

    Sammanfattning : I vårt dagliga arbete ser vi hur lärare i fritidshem är medvetna om sitt kompensatoriska uppdrag och ser samverkan med kultur- och föreningsliv som en möjlighet att ge eleverna en mer givande, aktiv och meningsfull fritid. Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka samverkan mellan förening- och kulturverksamheter med fritidshem och skola. LÄS MER

  5. 5. “Jag önskar att det var som på förskolan, att någon kom fram och sa, Hej Leo!”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Daniel Ren; Sandra Lund; [2023-10-23]
    Nyckelord :Fritidshem; NPF; Vårdnadshavare; Välbefinnande; Samverkan;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att identifiera vilka diskurser som skildras av vårdnadshavare till barn med Neuropsykiatriska funktionsvariationer (NPF) i relation till fritidshemmet. Arbete utgår från tre olika forskningsfrågor: Vilka diskurser konstrueras av vårdnadshavare till barn med NPF om barnens välbefinnande i fritidshemmet?, vilka diskurser kring samverkan mellan vårdnadshavare och fritidshemmet konstrueras av vårdnadshavare? samt vilka subjektspositioner görs möjliga för vårdnadshavare genom deras diskurser om samverkan med fritidshemmet? Barnets välbefinnande inom fritidshem konstrueras och även samverkan mellan vårdnadshavare och lärare i verksamheten. LÄS MER