Sökning: "Samverkan skola praktik"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden Samverkan skola praktik.

  1. 1. Samverkan – Stämmer idealbilden med verkligheten

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Adam Najib; Patricia Olofsson; Sandra Sahlin; [2023-10-19]
    Nyckelord :Samverkan; Fritidshem; Skola; Förväntningar; Lärarstudenter;

    Sammanfattning : Målet med studien är att lyfta fram de förväntningar som lärarstudenter har på sitt kommande yrke, samt deras resonemang kring den samverkan som skall ske mellan dem och kollegor inom den ordinarie skolverksamheten. Resultatet av analysen av samtalen kring samverkan har visat sig ta sin grund i grundlärarutbildningen och den stigmatiseringen som verkställs redan på universitetet. LÄS MER

  2. 2. Hur nyttjas fritidshemslärares kompetens under skoltid? : En kvantitativ studie om fritidshemslärares uppfattningar om hur skolan tar tillvara deras kompetens under skoltid

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Amanda Klingborg; Andreas Johannesson; [2023]
    Nyckelord :Fritidshemslärare; kompetens; lärare i fritidshem; samverkan; skola; skoltid; arbetsuppgifter;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskap om hur fritidshemslärares kompetenser nyttjas under skoltid. Detta är en kvantitativ studie som genom enkäter undersökt fritidshemslärares upplevelser kring hur deras kompetens nyttjas under skoltid. LÄS MER

  3. 3. I korsdraget mellan ideologi och praktik : om elever med ett aggressivt norm- och regelbrytande beteende i en eftersträvad relationell skolmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Lena Lindholm; Malin Ejlerskov; [2023]
    Nyckelord :Aggressiv; dilemma; inkludering; normbrytande; relationell; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att studera hur lärare och specialpedagoger, i en skola som strävar mot ett relationellt perspektiv, resonerade kring tänkbara dilemman som kan uppstå i deras yrkespraktik när elevers olika behov ställs mot varandra. Mer precist ville studien undersöka hur lärare och specialpedagoger resonerade kring undervisning av elever med ett aggressivt, norm- och regelbrytande beteende i en kontext där andra elever kränks eller hotar att kränkas. LÄS MER

  4. 4. Tolkning av professionen lärare i fritidshem : Rektor och fritidshemslärares perspektiv på professionen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Alexander Ivarsson; [2021]
    Nyckelord :Autonomi; fritidshemslärares uppdrag; fritidsverksamhet; helhetssyn; komplettera skolan; lärande; lärare i fritidshem; profession; rektor; samverkan; skolledning;

    Sammanfattning : Det råder en viss otydlighet vad professionen lärare i fritidshem innebär. Därför har jag i denna studie valt att undersöka rektorers och fritidshemslärares tolkningar av vad professionen lärare i fritidshem innebär och hur professionen används i respektive verksamhet. LÄS MER

  5. 5. Samverkan mellan skola och fritidshem : En kvalitativ studie om fritidshemslärarnas uppfattningar om samverkan mellan skolan och fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Iliriana Vllasalija; Elin Svensson; [2021]
    Nyckelord :Samverkan; fritidshemslärare; fritidspedagoger; fritidshem; skola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en fördjupad förståelse om fritidshemslärarnas uppfattning om samverkan mellan skola och fritidshem. De två frågeställningar som studien utgår från är: Vad innebär samverkan mellan skol- och fritidshemsverksamheten för fritidshemslärarna? Hur uppfattar fritidshemslärarna att samverkan uppnås mellan skolan och fritidshemmet? För att uppnå syftet och frågeställningarna har en kvalitativ metod tillämpats genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER