Sökning: "Samverkansform"

Visar resultat 6 - 10 av 35 uppsatser innehållade ordet Samverkansform.

  1. 6. Ekonomiska nyttan med partnering – en fallstudie av avslutade projekt

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för Installations- och klimatiseringslära; Lunds universitet/Avdelningen för Byggnadsfysik; Lunds universitet/Institutionen för bygg- och miljöteknologi; Lunds universitet/Institutionen för byggvetenskaper

    Författare :Martin Linell; Robert Baric; [2020]
    Nyckelord :Partnering; samverkansform; projekt; komplext; ekonomi; lönsamhet; beställare; entreprenör; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Ekonomiska nyttan med partnering – en fallstudie av avslutade projekt Författare: Robert Baric & Martin Linell Handledare: Stefan Olander, Universitetslektor, Avdelning för Byggproduktion, Lunds Tekniska Högskola Johan Andersson, Partneringledare, Skanska Sverige Examinator: Radhlinah Aulin, Universitetslektor, Avdelning för Byggproduktion, Lunds Tekniska Högskola Partnering: Partnering är en samverkansform mellan beställare, entreprenörer, konsulter, leverantörer och kunder som tillämpas framförallt i komplexa byggnads- och anläggningsprojekt. Istället för den traditionella byggprocessen där beställaren och entreprenören är på olika sidor av bordet skapar man tillsammans en gemensam organisation. LÄS MER

  2. 7. Samverkan med underentreprenörer i tidiga skeden : En fallstudie om möjligheter och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Mikaela Sundqvist; [2020]
    Nyckelord :Upphandlingsstrategi; Co-creation; Totalentreprenad;

    Sammanfattning : Samverkan har blivit ett populärt ledningssätt i samhällsbyggnadssektorn och förordas i komplexa projekt med stora osäkerheter, specialanpassningar och tidspress. Det innefattar i stora drag ett strukturerat samarbete mellan beställare, entreprenörer och konsulter med kärnfunktioner som öppen bokföring, startworkshopar och gemensamma målbilder. LÄS MER

  3. 8. Samverkan för ökad flexicurity : Ett förslag till hur flexicurity kan skapas inom ramen för den svenska modellen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Rebecka Grafström; Johanna Säll; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sveriges regering med samarbetspartier har lagt fram ett förslag, i det så kallade Januariavtalet, om att modernisera den svenska arbetsrätten genom att bland annat utöka turordningsreglerna och göra det billigare för mindre företag att säga upp personal. Det är inte ett oproblematiskt förslag eftersom den svenska modellen bygger på tripartism där staten visserligen ska stiftar lagar och se till att systemet fungerar - men ska sedan hålla sig i bakgrunden och låta fack- och arbetsgivarorganisationer förhandla om villkor och avtal. LÄS MER

  4. 9. Partnering i byggprojekt - Framtidens samarbetsform?

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Kommunikations- och transportsystem; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Hanna Kram; [2019]
    Nyckelord :Partnering; kommunikation i byggbranschen;

    Sammanfattning : Bristande kommunikation kostar byggbranschen i Sverige flera miljarder (SEK) varje år. I genomsnitt beräknas varje enskilt projekt bli ca 13 % dyrare än tänkt på grund av fel vid informationsdelning mellan aktörer delaktiga i projektet. LÄS MER

  5. 10. Kollegialt lärande för elevers bästa? : Ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Trine Plesner; [2019]
    Nyckelord :Cooperation; special need teachers; Samarbete; pedagoger; gymnasiet;

    Sammanfattning : Arbetet syftar till att få djupare förståelse för hur pedagoger ser på kollegialt lärande och forskningsfrågorna fokuserar pedagogers syn på organisation av kollegialt lärande, värdet av kollegialt lärande för att stödja elevers måluppfyllelse och vilka möjligheter och hinder de menar finns i arbetet med kollegialt lärande. Som analysverktyg används teorier om kollegialt lärande och samarbete samt teorier skolutveckling och specialpedagogiska perspektiv. LÄS MER