Sökning: "Sandra Fors"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Sandra Fors.

  1. 1. Va?! Jag känner det mitt på tungan! : Hur praktisk aktivitet kan bidra till ökad förståelse vad gäller smaksinnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Sandra Jansson; Victoria Fors; [2023]
    Nyckelord :Basic flavors; Biology; Design-based theory; Elementary school; Practical activity; Biologi; Designbaserad aktivitet; Grundsmaker; Lågstadiet; Praktisk aktivitet;

    Sammanfattning : Studien grundar sig i en designbaserad aktivitet, med syfte att bidra med kunskap om hur elever i lågstadiet upplever människans fem grundsmaker samt hur en praktisk aktivitet kan bidra till att öka förståelsen för människans smaksinne. Studien har en kvalitativ ansats, men med kvantitativa inslag i form av diagram för att tydliggöra resultat samt för att stärka analysen. LÄS MER

  2. 2. Konsten att öva! : En kvantitativ forskningsstudie om i vilken utsträckning musikstuderande får möjlighet att lära sig att öva inom ramen för sång- och instrumentalundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Sandra Cardinal Dal; [2020]
    Nyckelord :practice; methods; strategies; vocal and instrumental teaching; survey study; gen- der; instrument; genre; övningsmetoder; övningsstrategier; sång- och instrumentalundervisning; enkätstu- die; kön; instrument; genre;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande kvantitativa studie har varit att ta reda på i vilken utsträckning musik- studerande elever och studenter upplever att de kan öva strukturerat och effektivt samt om sång- och instrumentallärare, inom ramen för sin undervisning, lär sina elever detta. Avsikten var också att ta reda på om det med anknytning till detta finns samband eller variationer bland respondenterna kopplat till någon av bakgrundsfaktorerna kön, instrument, genre eller skol- form. LÄS MER

  3. 3. Vem får synas i No-läromedel : En kvantitativ bild- och textanalys av fyra läromedel för årskurs 1-3 skrivna under Lpo94 och Lgr11

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emy Karlsson; Linny Engström; [2020]
    Nyckelord :Genus; jämställdhet; kvantitativ analys; stereotypa normer; läromedel;

    Sammanfattning : Flera forskare har tidigare bekräftat att No-läromedel inte är könsneutrala och att det förekommer en överrepresentation av män. Debatten som förs handlar om huruvida elever påverkas av den ojämna fördelningen av män och kvinnor inom No-ämnena. LÄS MER

  4. 4. Going Forward by Looking Back : How returning to traditional peace-making can increase legitimacy through the peace-making process

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för freds- och konfliktforskning

    Författare :Sandra Fors Magnström; [2019]
    Nyckelord :Traditional peace-making; Somalia;

    Sammanfattning : Liberal peace-making may not always be the best way to ensure peace in conflicting societies. Academia have always tended to only look to Western peace-making processes which have made policy limited in the cultural understanding of societies way of functioning, trying to implement what may work in "Western" but not necessarily the host countries' context. LÄS MER

  5. 5. Välfärd - för dig med rätt postnummer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sandra Fors; [2017]
    Nyckelord :healthcare; welfare; implementation; policy process; type-1 diabetes; Law and Political Science;

    Sammanfattning : This bachelor thesis builds on an uneven diabetic health care, more specific at Swedish medical clinics where patients with type-1 diabetes are being treated. Today patients are not able to get the same benefits, the access and quality of health care is based on where patients are getting their treatment. LÄS MER