Sökning: "Sandra Stor"

Visar resultat 1 - 5 av 594 uppsatser innehållade orden Sandra Stor.

  1. 1. Förskollärares uppfattning om barns språkliga strategier i lek - en kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sandra Norgren; Amalia Lampa; Maria Therése Svensson; [2024-02-26]
    Nyckelord :Verbalt språk; förskollärare; uppfattning; hierarkier; status; lek och samspel.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att beskriva förskollärares uppfattningar kring barns användning av språkliga strategier i lek. Läroplanen för förskolan (2018) lyfter fram att barnen ska utveckla förmåga att kunna samarbeta och lösa konflikter i leken, samt att ta ansvar för gemensamma regler. LÄS MER

  2. 2. Föräldrars erfarenheter av att leva med ett barn med diabetes typ 1 : En litteraturstudie

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Sandra Jonsson; Julia Dahlin; [2024]
    Nyckelord :Barn; Diabetes typ 1; Erfarenheter; Föräldrar;

    Sammanfattning : Abstrakt Bakgrund: Diabetes typ 1 är en autoimmun sjukdom som är både allvarlig och komplex. Det är vanligast att få diagnosen som barn. Att barn drabbas av diabetes typ 1 orsakar en livsförändring och ett stort ansvar hos föräldrarna. Det stora ansvaret kan i sin tur påverka föräldrarnas psykiska hälsa och deras livskvalitet. LÄS MER

  3. 3. Konflikthantering i förskolan : En intervjustudie om pedagogers uppfattningar kring kollegialt och enskilt arbete i samband med konflikter mellan barn

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Josefine Alm; Sandra Karlsson; [2024]
    Nyckelord :conflicts; collegial work; conflict management; conflict resolution; preschool; konflikthantering; pedagogiskt ledarskap; pedagogik; kollegialt arbete; Cohen;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur pedagogers synsätt och deras arbete i samband med konflikthantering i förskolan kan skapa förutsättningar för barns utveckling och lärande. Genom att utföra semistrukturerade intervjuer med sex förskolepedagoger från två olika arbetslag har vi undersökt hur de ser på konflikter mellan barn och sin egen roll i samband med dessa, samt vilka kollegiala och enskilda konflikthanteringsstrategier som de uttrycker att de använder sig av. LÄS MER

  4. 4. Att leva med Parkinsons sjukdom : En kvalitativ studie baserad på självbiografier

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Kewin Håkansson; Sandra Rydell; [2024]
    Nyckelord :Parkinsons sjukdom; självbiografier; upplevelser;

    Sammanfattning : BakgrundParkinsons sjukdom är en obotlig neurodegenerativ sjukdom. Ålder, genetik och miljöfaktorer spelar en roll i sjukdomsutvecklingen. Parkinsons sjukdom påverkar dopamin vilket leder till motoriska och icke-motoriska symtom. Diagnosen fastställs genom klinisk undersökning och utvärdering av symtom. LÄS MER

  5. 5. Fritidshemmens verksamhet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sandra Schädlich; Jenny Andersson; [2023-10-26]
    Nyckelord :Fritidshem; corona; rekreation; relationer; struktur; aktiviteter; lärmiljö och utmanande barn;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka vårdnadshavares, pedagogers och rektorers uppfattningar om verksamheten i fritidshem. Med våra erfarenheter kan vi se brister i verksamheten och att barns deltagande i fritidshemsverksamheten varierar, samt påvisar brister i miljön för de elever som behöver förutsägbarhet och struktur. LÄS MER