Sökning: "Sang"
Visar resultat 1 - 5 av 107 uppsatser innehållade ordet Sang.
1. Att spela med känsla : Hur mental träning kan påverka musikaliska framträdanden
Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för klassisk musikSammanfattning : This master’s thesis examines different mental training tools that musicians can utilize in order to be more comfortable on stage and to let the music flow unobstructed. The study focuses to a great extent on the art of visualizations in order for the musician to redirect their attention from intruding performance thoughts towards a defined musical and emotional expression. LÄS MER
2. Hur kultur formar narrativ : En jämförande studie av sociokulturella värden i västerländskt och österländskt berättande
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : This is a comparative cultural study from a literary perspective, focusing on characterization in Western and Eastern storytelling. By comparing a selection of Korean dramas with Anglo-American TV series and films, I want to examine possible similarities and differences in the character representation, emotional expressions and philosophies of the stories, as well as how these may be grounded in different cultural structures. LÄS MER
3. Violinsang som øvemodel. Grundlæggende metoder og tilgange.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Konstnärliga fakulteten i MalmöSammanfattning : I dette studie har jeg anvendt logbogsnotationer og simple indspildninger til at analysere 20 øvetilfælde, hvor jeg har undersøgt og afprøvet forskellige øvestrategier for at overkomme udfordringerne ved simultan violinspil og sang (violinsang). Gennem analyse af logbog og interview med musikere som har erfaring på dette område, har jeg opnået en større forståelse for mine egne tekniske udfordringer og de generelle årsager til de intonations -og koordinationsvanskeligheder, som kan opstå under udførelsen af violinsang. LÄS MER
4. ”För eleven är ju i centrum, och vi är runt omkring” : – en kvalitativ studie om sångpedagogers arbete med mentala hinder i sångundervisning på gymnasiet
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Studien undersöker hur sångpedagoger på gymnasiets estetiska program med inriktning musik, definierar och arbetar med olika mentala hinder i ämnet ”Instrument eller sång”. Studien undersöker också hur sångpedagoger arbetar med betygssättning och bedömning i relation till arbetet med mentala hinder. LÄS MER
5. Relationskompetens i individuell sångundervisning : Sångelevers beskrivningar av elev-lärarrelationer och lärares bemötande vid prestationsångest
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : The singing voice is a highly personal instrument which occasionally may harvest feelings of MPA (music performance anxiety) and low self-efficacy among singing pupils. This qualitative study investigates pupil-teacher relationships and teachers' handling of MPA and self-efficacy from a pupil’s perspective implemented through semi-structured interviews. LÄS MER