Sökning: "Sanna Nilsson"

Visar resultat 11 - 15 av 75 uppsatser innehållade orden Sanna Nilsson.

  1. 11. Barns aktiva deltagande under måltidssituationen : En kvalitativ studie om hur förskollärare skapar möjligheter för barn att bli aktiva deltagare under måltidssituationer i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Moa Nilsson; Sanna Olsson; [2021]
    Nyckelord :The meal situation; preschool teacher; educator; control; children; participation; active participants; sociocultural perspective; children s perspective; children s perspective; strong teacher control and weak teacher control.; Måltidssituationen; förskollärare; pedagog; styrning; barn; delaktighet; aktiva deltagare; sociokulturellt perspektiv; barnperspektiv; barns perspektiv; stark lärarkontroll och svag lärarkontroll.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärares val av styrning och barns delaktighet kommer till uttryck i förskollärares beskrivningar av måltidssituationen i förskolan. Studien ska bidra med att ge förskollärare en medvetenhet om måltiden och konsekvenserna av deras styrning, detta för att utveckla en så god måltidssituation som möjligt för barnen, där barnen ges möjligheter att påverka. LÄS MER

  2. 12. Övertidsnormen : ett organisatoriskt hinder för en jämställd arbetsplats

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för företagsekonomi

    Författare :Maria Möller; Sanna Nilsson; [2021]
    Nyckelord :overtime; overtime norm; overtime culture; long hours; female managers; equality; övertid; övertidsnorm; övertidskultur; långa arbetsdagar; kvinnliga chefer; jämställdhet;

    Sammanfattning : Trots att flera åtgärder genom jämställdhetsplaner på global nivå och lagstiftning harupprättats, samt regler och föreskrifter för organisationer att förhålla sig till finns, kvarstårdet faktum att det är ojämnt fördelat bland män och kvinnor på chefspositioner i dagensorganisationer. Samtidigt visar forskning och statistik, en ojämn fördelning vad gäller ansvaret för hem och barn, där det kan ses att kvinnan tar det största ansvaret. LÄS MER

  3. 13. Förskollärares förhållningssätt till sitt arbete med de tysta barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Savannah Meglic; Sanna Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Anknytning; Förskola; Socialt samspel; Sociokulturellt perspektiv; Trygghet; Tysta barn;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att studera hur förskollärare förhåller sig i sitt pedagogiska arbete med de tysta barnen. Detta eftersom de tysta barnen tenderar till att ”glömmas bort” och missa viktiga delar som gynnar deras utveckling. LÄS MER

  4. 14. Vilka intressenter driver på miljöarbete hos åkerier? : En flerfallstudie om åkeriers intressenter och deras krav på miljöarbete

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Sanna Nilsson; Josefine Pettersson; [2020]
    Nyckelord :Intressentmodellen; intressenter; åkeribranschen; åkerier; miljöarbete; miljöfrågor;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hållbar utveckling innebär att människan inte ska äventyra framtida generationers möjlighet att tillfredsställa sina behov. För att främja ekologisk hållbarhet bör företag se över hur de påverkar miljön. LÄS MER

  5. 15. Ett samförstånd i ögonblicket : En studie om förhållningssätt vid lämning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Elin Nilsson; Sanna Petersson; [2020]
    Nyckelord :Barn; pedagog; lämning; förskola; interaktion; kommunikation; kultur;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om de interaktioner som sker vid lämningen samt dess förutsättningar. Syftet har konkretiserats till två forskningsfrågor som besvaras i studien: “Hur villkoras möten för interaktion vid lämning?” och “Hur interagerar pedagog, barn och vårdnadshavare vid lämning?” För att få svar på forskningsfrågorna har fokusgrupper och observationer genomförts med två arbetslag från två olika förskolor. LÄS MER