Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "De såg inte ett barn som behövde hjälp, utan ett arbete som måste skötas" : En kvalitativ studie som undersöker hur en vuxens levnadsvillkor påverkats av att ha varit placerad enligt LVU eller SoL som barn

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Sara Leetmaa; Sanna Ridderstolpe (Elmlöv); [2023]
    Nyckelord :socialt arbete; coping; salutogenes; LVU; SoL; kvalitativ forskning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka den eventuella påverkan som en placering enligt SoL eller LVU har för den vuxnes levnadsvillkor. Frågeställningarna som behandlas för att besvara studiens syfte är: Hur beskriver vuxna som varit placerade som barn sina erfarenheter av placeringen? Vilka konsekvenser beskriver vuxna som varit placerade som barn att placeringen haft för dem i deras liv? Hur beskriver vuxna som var placerade som barn att de handskats med erfarenheterna placeringen inneburit? Teoretiska utgångspunkter som berörs för att få en djupare förståelse för erfarenheter av att ha varit placerad som barn och vuxnas levnadsvillkor är det salutogena perspektivet, samt utvecklandet av copingstrategier och resiliens. LÄS MER

  2. 2. Jag vill inte gå på fritids mer! : En kvalitativ studie om varför elever väljer att sluta på fritidshemmet i tidig skolålder

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sanna Arvidsson; Emil Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :Barnperspektiv; barns aktörskap; ramfaktorteorin; vårdnadshavare; fritidshem;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utifrån vårdnadshavares perspektiv belysa varför vissa elever valt att sluta på fritidshemmet i tidig skolålder, t.o.m. årskurs fyra. LÄS MER

  3. 3. Föräldrars perspektiv på barns självkänsla : Det yttre budskapet speglar den inre känslan

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Sanna Björkman; [2022]
    Nyckelord :Självkänsla; anknytning; föräldraskap;

    Sammanfattning : Självkänsla utgör en grund för individuell utveckling och är viktig för att uppleva välmående. Självkänsla träder fram genom en trygg och kärleksfull uppväxt där barnet känner sig sedd, hörd och bekräftad. LÄS MER

  4. 4. Den svenska prehospitala anestesisjuksköterskan - En bortkastad kompetens eller en värdefull tillgång som kan göra skillnad? : Anestesisjuksköterskors upplevelser av att rotera mellan operation och prehospitalt arbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Peter Andersson; Sanna Reimerthi; [2022]
    Nyckelord :maintaining of competence; nurse anesthetic; nursing; patient safety; rotation; qualitative; Anestesisjuksköterskor; kvalitativ; omvårdnad; patientsäkerhet; rotationstjänst; upprätthållande av kompetens.;

    Sammanfattning : Introduktion: För att utnyttja och bibehålla anestesisjuksköterskors kompetens finns det olika lösningar i det prehospitala Sverige idag. Vissa regioner väljer att utnyttja dennes kunskap och kompetens maximalt med rotationstjänster och anestesidelegeringar, som sträcker sig utanför sjukhusets väggar. LÄS MER

  5. 5. ”Alla barn och familjer ska få ett bra bemötande på förskolan, vem man än är och var man än kommer ifrån” : En kvalitativ intervjustudie om det första mötet med nyanlända barn och familjer på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sanna Andersson; [2021]
    Nyckelord :Anknytning; inskolning; interkulturellt förhållningssätt; kultur; nyanländ; språk; trygghet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra hur förskollärare säger sig arbeta för att skapa trygghet till nyanlända barn och vårdnadshavare vid inskolning. Följande forskningsfrågor ligger till grund för studien: Hur beskriver förskollärare att inskolning sker av nyanlända barn och vårdnadshavare på förskolan för att skapa trygghet? Hur säger sig förskollärare kommunicera med nyanlända barn och vårdnadshavare vid inskolning för att skapa trygghet? Vilka utmaningar säger sig förskollärare uppleva vid inskolning av nyanlända barn och vårdnadshavare? Studiens teoretiska utgångpunkt utgår ifrån det sociokulturella perspektivet. LÄS MER