Sökning: "Sapere-metoden"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Sapere-metoden.

  1. 1. Att tillaga en saga : - Hur sagoberättande kan användas för att implementera Sapere-metoden i hemmet hos småbarnsfamiljer

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Restaurang- och hotellhögskolan

    Författare :Elin Olga Magndal; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Måltidspedagogik i förskolan : Förskollärares uppfattningar och metoder för att främja barns samtal genom måltidspedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Camilla Behnke; Tove Lindsten; [2017]
    Nyckelord :Måltidspedagogik; samtalsutveckling; Sapere; barns lärande; förskola;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om vad måltidspedagogik i förskolan innebär och hur de intervjuade förskollärarna anser att måltidspedagogik skulle kunna användas för att främja barns samtal. Utifrån syftet skapades två frågeställningar. LÄS MER

  3. 3. Kännedom om och inställning till SAPERE-metoden : En undersökning bland personal på förskolor, låg- och mellanstadieskolor

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Sara Karlsson; Malin Ljung; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Att uppleva mat med alla sinnen : - Lärares erfarenheter av Sapere-metoden

    Kandidat-uppsats, Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Lina Dahlström; [2009]
    Nyckelord :children; pedagogy; qualitative method; Sapere-method; senses; Västmanland; barn; kvalitativ metod; pedagogik; Sapere-metoden; sinnen; Västmanland;

    Sammanfattning : Studier visar att åtgärder krävs för att minska svenska barns intag av sötsaker och fett samt öka intaget av frukt och grönsaker. Skolors roll i att främja en hälsosammare kosthållning hos barn måste därför få en ökad uppmärksamhet. LÄS MER

  5. 5. Smakskolan som lärandemodell - en utvärdering av pedagogers upplevelser av sapere-metoden

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Marie Kvist; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I det här arbetet har GastroNovums projekt Smakskolan som bygger på sapere-metoden utvärderats. Projektet sträckte sig över två terminer där två klasser på en skola i Hässleholms kommun deltog. Projektet startade när eleverna gick vårterminen i skolår ett och avslutades när de gick höstterminen i skolår två. LÄS MER