Sökning: "Sara Bolin"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Sara Bolin.

  1. 1. Genusrollers framställning i barnlitteratur

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sara Bolin; Lotten Jonsson; [2021]
    Nyckelord :genusroller; genus; barnlitteratur; egenskaper; könsroller;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar hur karaktärers egenskaper framställs i barnlitteratur och då specifikt egenskaper kopplade till genus. Den behandlar hur könsroller framställs i form av manligt och kvinnligt. Vidare diskuteras hur dessa framställningar kan komma att påverka barns skapande av genusidentitet. LÄS MER

  2. 2. Förskolans utomhusvistelse som undervisningsarena : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar utifrån spontan och planerad undervisning utomhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Elin Bolin; Sara Nord; [2021]
    Nyckelord :Swedish preschool; preschool teacher; outdoor activities; teaching; the object of learning; förskola; förskollärare; utomhusvistelse; undervisning; lärandets objekt;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att bidra med kunskap om hur förskollärare ser på undervisning i samband med förskolans utomhusvistelse. I takt med att undervisningsbegreppet förstärkts i Läroplanen för förskolan (2018) anses det betydelsefullt att diskutera förskollärares uppfattningar om undervisning i samband med förskolans utomhusvistelse. LÄS MER

  3. 3. ”Bildstöd är bra för alla barn” : Pedagogers uppfattningar kring användandet av bildstöd i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Carola Bolin; Sara Collins; [2020]
    Nyckelord :Bildstöd; kommunikation; pedagoger; barn; förskola; förståelse; tydlighet; verktyg; uppfattningar;

    Sammanfattning : Den här kvalitativa undersökningens syfte är att öka kunskapen om pedagogers uppfattningar om och användningen av bildstöd i förskolan. För att få svar på syftet har följande frågeställningar formulerats: Vilken betydelse ser pedagogerna att bildstöd i förskolan har för barn? Hur används bildstöd av pedagogerna? Skiljer sig användandet av bildstöd mellan pedagogerna och i så fall hur? Hur överensstämmer pedagogernas beskrivna förhållningssätt till bildstöd i förskolan gentemot deras beskrivna användning av bildstöd i förskolan? Undersökningen genomfördes som en enkätintervju genom Google Formulär och skickades ut till 14 pedagoger. LÄS MER

  4. 4. Bilderbokens roll i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares syn på och arbete med bilderböcker med särskilt fokus på språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Bolin; Malin Backström; [2014]
    Nyckelord :Läsning; Språk; Samspel; Läroplanen för förskolan;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka några förskollärares syn på och arbete med bilderböcker i förskolan, med ett särskilt fokus på barns språkutveckling. För att samla in önskad data var studien av kvalitativ karaktär där halvstrukturerade intervjuer utfördes med åtta verksamma förskollärare. LÄS MER