Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Den norrländska naturen och dess blottläggande kraft : En ekokritisk analys av Sara Lidmans Bära mistel

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Ronja Ask; [2023]
    Nyckelord :Bära mistel; Sara Lidman; ekokritik; natur; kultur; Norrland; vildmark; landsbygd; Gud; naturkrafter; Kate Soper; Greg Garrard;

    Sammanfattning : This essay examines the nature of Sara Lidmans novel Bära mistel by drawing on theories of Kate Soper and Greg Garrard. The analysis examines the culture surrounding the characters Linda Ståhl and Björn Ceder in relation to the nature of the north. LÄS MER

  2. 2. BILDUNDERVISNING OCH SEXUELL IDENTITET : Ikonologiska tolkningar av Francis Bacons couplings

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Indra Forsberg; [2022]
    Nyckelord :Bildanalys; sexuell identitet; Panofsky; ikonologi; Francis Bacon;

    Sammanfattning : Bildflödet som unga möts av har ett stort inflytande på deras sätt att tänka. För att kunna orientera sig och skapa mening i sin tillvaro, och delta i en visuell värld krävs kunskap om hur bilder kommunicerar. LÄS MER

  3. 3. Gynnsamma lärmiljöer för barn inom autismspektrumtillstånd - En systematisk litteraturstudie i förskolans kontext

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Petera Hissa; Sara Ceder; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractUppsats/Examensarbete: 15 hpProgram och/eller kurs: Specialpedagogprogrammet SPP610 Nivå: Avancerad nivåTermin/år: Ht/2018 Handledare: Katharina Jacobsson Examinator: Lars-Erik OlssonRapport nr: HT18-2910-280-SPP610Nyckelord: Autismspektrumtillstånd, gynnsam lärmiljö, förskolaBakgrund: Förskolan har som uppdrag att erbjuda barnen en trygg miljö som utmanar till lek och aktivitet och verksamheten skall anpassas till alla barn och de barn som kortvarigt eller varaktigt är i behov av mer stöd skall få detta inom den ordinarie verksamheten (Skolverket, 2016). Denna studie har fokus på barn inom autismspektrumtillstånd i förskolans kontext. LÄS MER