Sökning: "Sara Collins"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Sara Collins.

  1. 1. En lyckad interaktionsritual skapar meningsfullhet med små medel : En kvantitativ tvärsnittsstudie om sociala interaktioners betydelse för meningsfullhet hos äldre

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Sara Spinord Westberg; Frida Strömberg; [2021]
    Nyckelord :Social interactions; meaningfulness; elderly; nursing home; home care; Sociala interaktioner; meningsfullhet; äldre; särskilt boende; hemtjänst;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka sambandet mellan upplevelsen av meningsfullhet och olika typer av sociala interaktioner hos personer med beviljad insats i form av hemtjänst eller särskilt boende. Vi valde att genomföra en kvantitativ tvärsnittsstudie där pappersenkäter delades ut till personer som var 65 år eller äldre. LÄS MER

  2. 2. ”Bildstöd är bra för alla barn” : Pedagogers uppfattningar kring användandet av bildstöd i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Carola Bolin; Sara Collins; [2020]
    Nyckelord :Bildstöd; kommunikation; pedagoger; barn; förskola; förståelse; tydlighet; verktyg; uppfattningar;

    Sammanfattning : Den här kvalitativa undersökningens syfte är att öka kunskapen om pedagogers uppfattningar om och användningen av bildstöd i förskolan. För att få svar på syftet har följande frågeställningar formulerats: Vilken betydelse ser pedagogerna att bildstöd i förskolan har för barn? Hur används bildstöd av pedagogerna? Skiljer sig användandet av bildstöd mellan pedagogerna och i så fall hur? Hur överensstämmer pedagogernas beskrivna förhållningssätt till bildstöd i förskolan gentemot deras beskrivna användning av bildstöd i förskolan? Undersökningen genomfördes som en enkätintervju genom Google Formulär och skickades ut till 14 pedagoger. LÄS MER

  3. 3. Identitetsskapande genom företagskultur : En kvalitativ studie om arbetstagares identitet i relation till en stark företagskultur

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Lisa Bratt; Sara Blom; [2019]
    Nyckelord :företagskultur; social identitet; personlig identitet;

    Sammanfattning : Forskning visar att en stark företagskultur kan likställas med ett informellt regelverk som ger arbetstagarna riktlinjer för hur de bör agera utifrån företagets mål. Trots att det inom många branscher idag finns starka företagskulturer som ställer krav på arbetstagaren så är studier utifrån arbetstagarens perspektiv relativt bristfälliga. LÄS MER

  4. 4. Flickan som räddar världen. : En undersökning av flickan och makten i Hungerspelen och Engelsforstrilogin utifrån Foucaults teorier om makt

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Sofia Palmström; [2018]
    Nyckelord :Girl; Foucault; Power; Discours theory; Girlhood studies; The Hunger Games; The Engelsfors trilogy.; Flicka; Foucault; Makt; Diskursanalys; Flickstudier; Hungerspelen; Engelsforstrilogin;

    Sammanfattning : Through Close reading of the two trilogies The Hunger Games by Suzanne Collins and The Engelsfors trilogy by Sara Elf Bergsmark and Mats Strandberg this thesis aim is to examine the popular literary theme with a young girl who saves the world.  This thesis approach this through Michel Foucault’s theories of both discourse theory and analysis of power. LÄS MER

  5. 5. Bland glastak och afro-wigs, tre rasifierade studenters upplevelser av akademiska rum vid Lunds Universitet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Genusvetenskapliga institutionen

    Författare :Marco Zamorano Toth; [2014]
    Nyckelord :Critical Race Studies; Lund University; Racialization; Phenomenology; Studies of Academia; Social Sciences;

    Sammanfattning : In this thesis I examine the experiences of three racialized students regarding their academic environment at Lund University and the student activities surrounding it. The purpose is to add a student␣␣ perspective to a, with international measurements, relatively small Swedish field of anti-­racist studies on academia. LÄS MER