Sökning: "Sara Niva"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Sara Niva.

  1. 1. Miljö- och klimaträttvisa: på kommuners “gröna agendor”? : Svenska kommuners strategiska arbete med att mitigera klimatförändringar

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Globala studier

    Författare :Sara Johansson; Klara Lövgren; [2023]
    Nyckelord :climate change; environmental justice; climate justice; transition; just transition; climate change mitigation; mitigation strategies; municipality; klimatförändringar; miljörättvisa; klimaträttvisa; omställning; rättvis omställning; klimatmitigering; mitigeringsstrategier; kommun;

    Sammanfattning : Klimatförändringarna är en av vår tids största utmaningar och stater har samlat sig för att begränsa de bakomliggande orsakerna och dess konsekvenser. Genom avtal, agendor och deklarationer planerar stater för gröna ekonomier fria från utsläpp av växthusgaser, med målsättning att förhindra ytterligare störningar i klimatsystemet. LÄS MER

  2. 2. Både bra och dåligt för ett tag sedan - en konstruktionsgrammatisk klassrumsstudie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Sara Sävhage; [2019-04-10]
    Nyckelord :Konstruktionsgrammatik; mönsterigenkänning; typfall; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : I denna undersökning har två angreppssätt inom konstruktionsgrammatisk undervisning ställts emot varandra i en jämförelse. De två angreppssätten är mönsterigenkänning och typfall. Det första går ut på att elever utsätts för olika varianter av samma konstruktion för att identifiera konstruktionens mönster. LÄS MER

  3. 3. Utbildning för blivande revisorsassistenter : - En kvalitativ studie om utveckling av kursen Accounting Auditing and Control vid Umeå universitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Sara Hedin; Frida Vikström; [2017]
    Nyckelord :Revisorsutbildning; utbildning blivande revisorsassistenter;

    Sammanfattning : Civilekonomerna nämner i den senaste undersökningen att den största andelen (44 %) av ekonomistudenter med examensår 2011 valde att ta kandidatexamen. Detta är också det minimikrav som revisionsbyråerna har när de söker revisorsassistenter att rekrytera. LÄS MER

  4. 4. It’s a Guru Thing - Vlog Popularity in the Beauty Community : En kvantitativ samt kvalitativ studie om vad det är i skönhetsvideor som genererar visningar.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsforskning

    Författare :Sara Nordin; Sarah Larsson; [2014]
    Nyckelord :YouTube; Beauty Community; Beauty Guru; Sociala medier; Popularitet; Videoblogg; Vlog;

    Sammanfattning : The overall purpose of this essay is to come to a deeper understanding about videos in the Youtube beauty community by using a mixture of qualitative and quantitative methods. By answering the main questions of the essay which are; What quantitatively measurable components are there in the videos that can be seen as contributing factors leading to the fact that some generate more views that others?; Is there a set mold for success containing certain aspects that a video must have to stand out?; What correlations can be found between the two categories of analysis and how do these potential correlations affect the popularity of the video? and What effects do specific components on the level of popularity of the video?, we’ve been able to distinguish differences as well as similarities on both qualitative and quantitative levels. LÄS MER

  5. 5. "Det är upplevelsen som är i fokus" : En studie i hur en Destinations-Marknadsförings-Organisation kan förstå turistens förväntningar och skapa den destinationsupplevelse som efterfrågas.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Matilda Hedman; Cornelia Hertzman; Sara Smedberg; [2014]
    Nyckelord :Destination; tourism; DMO; expectations; stakeholder; destination experience; customer focus; target customers; destination marketing; leadership; Destination; turism; DMO; förväntningar; intressenter; destinationsupplevelse; kundfokus; målgrupp; destinationsmarknadsföring; ledarskap;

    Sammanfattning : Frågeställning: Hur kan DMOs arbeta för att förstå turisternas förväntningar inför en destinationsupplevelse? Syfte: Syftet med undersökningen är att skapa en förståelse för turisternas förväntningar, både hur de skapas och hur de kan påverka turistens uppfattade destinationsupplevelse. Vi vill även kunna förklara hur turister kan delas in i olika målgrupper baserat utifrån vad de efterfrågar av en destinationsupplevelse. LÄS MER