Sökning: "Sara Sami"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Sara Sami.

  1. 1. Swedish Settler-Colonialism in the Forest : Forest Samis's Rights and Land Disposal

    Master-uppsats, Enskilda Högskolan Stockholm/Avdelningen för mänskliga rättigheter och demokrati

    Författare :Sara Lind; [2023]
    Nyckelord :Forest Samis; Reindeer Herding; Settler-Colonialism; Indigenous land rights; Forestry Management;

    Sammanfattning : This paper delves into the significance of land disposal to indigenous rights and Settler-Colonies. Specifically, it examines land use regulations for forestry management and Forest Sami villages. LÄS MER

  2. 2. ”Det är lite skolbaserat” : Umesamiskalärares röster om fjärrundervisningen i umesamiska och samarbetet med svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Sara Lindelöf; [2023]
    Nyckelord :Collaboration; language revitalisation; learning environments; remote education; Sápmi; Umesámi.; Akttasadtjebárgguo; bïjruos; giälla eäljjuodibmie; liärruome; meälggadeåhpadibmie; Sábmie; ubmejesámien.; Fjärrundervisning; lärmiljöer; samarbete; Sápmi; språk revitalisation; umesamiska.;

    Sammanfattning : Åhpadibmien ulmmie leä máhttuob akttasadtjen jah meälggadeåhpadibmien bijrra váddiet ubmejensámien unnibelåhkkuongiällije nïnnuodit. Vuaduo jah uhttsalibmie uvddale sjiehties máhttuo vuösiete jah ájáj mah leäh guaruos guh dannie åhpadibmie urra diediedibmien bijrra váddiet. LÄS MER

  3. 3. EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT IN SÁPMI An interview study with Sámi education professionals addressing the challenges and opportunities for respecting cultural diversity in education

    Master-uppsats,

    Författare :Sara Österlund Picó; [2021-06-28]
    Nyckelord :Education for Sustainable Development ESD ; Indigenous education; Indigenous knowledge systems IKS ; Sámi people; Sápmi;

    Sammanfattning : In connection to global ESD discourse concerning the need for education to respect cultural diversity, the aim of this study is to investigate challenges and opportunities encountered by Sámi education professionals regarding the implementation of Sámi education in Sápmi. To meet this purpose, the study addresses the following research questions: How do Sámi education professionals describe: i) culturally appropriate and locally relevant education in Sápmi? ii) challenges and opportunities for implementing culturally appropriate and locally relevant education in Sápmi? To analyze the empirical material obtained through semi-structured interviews, a theoretical framework grounded in decolonial theory, using the concept of epistemic justice and critical place-based pedagogy, is applied. LÄS MER

  4. 4. Studie och yrkesvägledning i ett postkolonialt Sverige : Om tillgängligheten för vägledning på de samiska språken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amanda Ylipää; Sara Andersson; [2021]
    Nyckelord :availability; guidance counselling; interpreter; language; Sámi; tillgänglighet; vägledning; studie- och yrkesvägledning; tolk; språk; samer; samiska;

    Sammanfattning : This is an undergraduate study which examines the availability of guidance counselor services given in Sámi languages in the Sámi administrative areas in Sweden. The questions at issue are:  How available is guidance counselling in the Sámi languages in Sweden's 25 administrative areas? What are the counsellors' views regarding Sámi clients being able to speak their own language during a session?  The administrative areas were selected since they have an obligation to offer certain services in Sámi languages. LÄS MER

  5. 5. ”…Det blir som att lära ett barn att prata svenska fast på samiska…” : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med barns språkutveckling av minoritetsspråket samiska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Amanda Larsson Garcia; Sara Pittja; [2020]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskola; minoritetsspråk; modersmål; språkutveckling;

    Sammanfattning : Det framgår i lagar och förordningar att Sveriges nationella minoriteter och minoritetsspråk har fått ett större utrymme i förskolans läroplan, därför ämnar denna studie ta reda på hur förskollärare tillämpar detta ansvar. Studiens syfte är därmed att bidra med kunskap om hur förskollärare arbetar med barns språkutveckling inom minoritetsspråket samiska. LÄS MER