Sökning: "Sara Svedberg"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Sara Svedberg.

  1. 1. Fritidshemslärares förhållningssätt till elever med NPF-diagnos : En studie om hur fritidshemslärare förhåller sig till och strukturerar fritidshemsverksamheten för att inkludera elever med NPF-diagnos

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Sara Ekman; Mattias Svedberg; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; förhållningssätt; inkludering; ledning; NPF-diagnoser; relationer; struktur.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få inblick i hur fritidhemslärare förhåller sig till elever med NPF-diagnoser samt hur de strukturerar verksamheten så att alla elever inkluderas. Studiens empiriska material består av semistrukturerade intervjuer med nio fritidshemslärare från olika svenska skolor i olika kommuner med varierad erfarenhet och utbildning. LÄS MER

  2. 2. Surfplattan som pedagogiskt verktyg i förskolan; positivt eller negativt? : En kvantitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Myhré Herelius; Sara Svedberg; [2023]
    Nyckelord :förskollärare; digital kompetens; surfplatta; undervisning; kvantitativ studie;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka surfplattan som pedagogiskt verktyg i förskolan och hur förskollärare beskriver att den används i utbildningen, samt att kritiskt diskutera konsekvenserna av surfplattan i förskolan. Studien har en kvantitativ ansats och har med hjälp av en webbenkät samlat in data. LÄS MER

  3. 3. "Vi har inte högläsning, fröknarna bara läser för oss" : En diskursanalytisk studie av barns perspektiv och barnperspektiv på högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sarah Svedberg; Sara Olsson; [2021]
    Nyckelord :barnperspektiv; diskursanalys; förskollärare; högläsning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra barns och pedagogers diskurser kring högläsning i förskolan. Detta då vi har uppmärksammat att det finns en tydlig kunskapslucka när det kommer till studier som handlar om högläsning där barns perspektiv behandlas. De flesta studier fokuserar mer på pedagogerna samt de didaktiske val de gör. LÄS MER

  4. 4. På resa genom Sverige : Ett brädspel om Sveriges natur

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Henrik Fjärstedt; Sara Svedberg; [2018]
    Nyckelord :Brädspel; Flora och Fauna; Förskola; Förskollärare; Naturfenomen; Proximala utvecklingszonen; Sociokulturell teori; Spelmekanik;

    Sammanfattning : ”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse förnaturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter,djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen” (Skolverket 2016) En väg till lärande är spel och liksom lekar kan spel motivera till lärande genom glädje (Hromek & Roffey, 2009). Detta arbete beskriver hur ett spel som främjar lärande genom glädje har utvecklats och utvärderats. LÄS MER

  5. 5. Motiverande samtal vid livsstilsförändringar : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Omvårdnad

    Författare :Marika Fredriksson; Sara Svedberg; [2017]
    Nyckelord :Motivational Interviewing; lifestyle change; tobacco; physical activity; diet; alcohol; literature study.; Motiverande samtal; livsstilsförändring; tobak; fysisk aktivitet; kost; alkohol; litteraturstudie.;

    Sammanfattning : Background: Diseases partly depending on lifestyle is a global problem. Lifestyle changes with in the areas of tobacco, physical activity, diet and alcohol can reduce the risk of developing this diseases. To change habits and lifestyle is often difficult and takes time. LÄS MER