Sökning: "Sara Torstensson"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Sara Torstensson.

  1. 1. Bilden, texten och elevens läsförståelse : en läromedelsanalys och studie kring elevers upplevelser av bilder i läromedel

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Lise-Lott Öhr; Sara Torstensson; [2021]
    Nyckelord :Bildanalys; Läromedel; Läromedelsanalys; Läsförståelse;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att bidra med kunskap om bilders betydelse, användning och funktion i läromedel om läsförståelse. Detta görs genom en kvalitativ studie i två delar, dels i en läromedelsanalys av tre läromedel, dels i en gruppintervju med elever i årskurs 5. LÄS MER

  2. 2. Beskrivning av arbetsterapeutisk intervention för personer med kognitiva funktionsnedsättningar efter stroke

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Sara Höjrup; Malin Torstensson; [2016]
    Nyckelord :Stroke; kognitiva funktionsnedsättningar; arbetsterapeutisk intervention; aktivitet; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Stroke är en vanlig orsak till att vuxna människor drabbas av fysiska och kognitiva funktionsnedsättningar. Kognition är individens förmåga ta in, tolka och bearbeta information från omgivningen. LÄS MER

  3. 3. Svensk delnormering av Lundamaterialet för åldrarna 3:0–5:11 år och undersökning av materialets effektivitet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Sara Söderberg; Erik Torstensson; [2013-10-18]
    Nyckelord :Lundamaterialet; normering; effektivitet; förskolebarn; The Lund Test of Phonology and Grammar; Lundamaterialet; normative data; test effectiveness; pre-school children;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med föreliggande studie var att utföra en svensk delnormering av Lundamaterialet omarbetad version för åldrarna 3:0- 4:5 år. Bisyftet var att undersöka materialets effektivitet; i vilken utsträckning det eliciterar svar som ger tillräckligt med information för att bestämma om barnet tillägnat sig en viss språklig struktur. LÄS MER

  4. 4. Flickor och pojkar som mobbar : Pedagogers syn ur ett genusperspektiv

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Sara Torstensson; Ida Eklöf; [2011]
    Nyckelord :genus; mobbning; skola;

    Sammanfattning : En skola för alla är en plats där alla elever ska kunna känna sig trygga, sedda och hörda. Skolan har ett ansvar att arbeta jämställt samt att förebygga och motverka mobbning. Syftet med denna studie är att ta reda på om pedagoger anser att pojkar och flickor har olika uttrycksformer när det gäller mobbning. LÄS MER

  5. 5. Att leva på särskilt boende : en litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Institutionen för vård och natur

    Författare :Quyet Nguyen; Sara Torstensson; [2009]
    Nyckelord :särskilt boende; boende; värdighet; respekt; erfarenhet; relation; möter; dagliga livet;

    Sammanfattning : Medellivslängden har ökat i Sverige under hela 1900-talet och år 2010 förväntades de som är 65år eller äldre öka med 13 procent och de som är 85 år öka med 20 procent. Med dagens medicinska kunskap och effektivare behandlingar gör att människor lever längre med kroniska sjukdomar. LÄS MER