Sökning: "Sarah Svensson"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden Sarah Svensson.

  1. 1. Boksamtal används i skolan för att gynna elevernas språkutveckling : En studie om boksamtal i förskoleklass och årskurs 1

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Alma Svensson; Sarah Ursby; [2024]
    Nyckelord :Booktalk; reading aloud; language development; preschool class and grade 1; Boksamtal; högläsning; språkutveckling; förskoleklass och årskurs ett;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka lärares användning av boksamtal i förskoleklass och årskurs 1, samt om boksamtal kan bidra till språkutveckling. Tidigare forskning visar många fördelar med att främja elevers språkutveckling i de tidiga åldrarna. LÄS MER

  2. 2. Sjuksköterskestudenters upplevelser av avatarsimulering vid inlärning av motiverande samtal

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Sarah Svensson; Alicia Olsson; [2023]
    Nyckelord :Simulering; inlärningsmetod; motiverande samtal; sjuksköterskestudent;

    Sammanfattning : Bakgrund: Kommunikationen är en grundläggande del inom hälso- ochsjukvården, detta för att bygga en bra relation mellan vårdgivare och patientför att främja patientsäkerhet. Nyexaminerade sjuksköterskor har uttrycktosäkerhet kring att bemöta patienter i deras yrkesroll vilket kan påverkapatientsäkerheten. LÄS MER

  3. 3. Programmering med digitala verktyg i matematikundervisningen i årskurs 1–3 : En kvalitativ intervjustudie

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Sarah Nilsson; Ronia Svensson; [2023]
    Nyckelord :digital tool; programming; mathematic teaching; grades 1-3 ; digitala verktyg; programmering; matematikundervisning; årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få inblick på hur lärare i årskurs 1–3 ser på användandet av digitala verktyg för att främja elevers lärande inom programmering i matematikundervisningen. Studien har genomförts med semistrukturerade intervjuer av kvalitativ karaktär. LÄS MER

  4. 4. Prestation eller självutveckling : Gymnasieelevers uppfattning av kopplingen mellan målstyrning och självförtroende i bildundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Nina Svensson; Sarah von Sydow; [2021]
    Nyckelord :gymnasieskolan; skolans uppfostrande uppdrag;

    Sammanfattning : Enligt läroplanen Gy11 är en av den svenska gymnasieskolans skyldigheter att stimulera varje elevs självförtroende. Ända sedan implementeringen av den nuvarande versionen av läroplanen, som alltså inkluderar självförtroende-aspekten bland gymnasieskolans uppgifter, har det presenterats omfattande forskning kring just självförtroende. LÄS MER

  5. 5. Historieskrivning i den samtida historiska romanen : En läsning av Sarah Waters The night watch och Colson Whiteheads The underground railroad

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudier

    Författare :Mikaela Ehn Svensson; [2020]
    Nyckelord :historiography; the historical novel; contempary literature; Sarah Waters; The Night Watch; Colson Whitehead; The Underground Railroad; Michail Bachtin; chronotope; time and space; historiografi; den historiska romanen; samtida litteratur; Sarah Waters; The night watch; Colson Whitehead; The underground railroad; Michail Bachtin; kronotop; tid och rum;

    Sammanfattning : It has always been important to study history. But what we can’t forget is that there’s more than one way of doing so. One of those is literature. In this thesis I will therefore study two contemporary historical novels: The Night Watch by Sarah Waters and The Underground Railroad by Colson Whitehead. LÄS MER