Sökning: "Scaffoldning stöttning"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Scaffoldning stöttning.

  1. 1. Förskollärarens närvaro i barns fria lek i hemvrån

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Shittoshma Khatri Chhetri; El Khatib Manal; [2020]
    Nyckelord :Fri lek; Förskola; Förskoledidaktik; Förskollärare; Hemvrån; Interaktion; Intersubjektivitet; Närvaro; Scaffoldning stöttning ; Sociokulturellt perspektiv; Spontan undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån ett sociokulturellt perspektiv undersöka hur förskollärare närvarar i barns fria lek i hemvrån. För att nå fördjupad kunskap om detta utgår vi ifrån följande frågeställningar: I vilka situationer närvarar/deltar/ingriper förskolläraren i barns fria lek? På vilket sätt interagerar förskollärare i barns fria lek? Vilka handlingar blir synliga? och Sker det spontan undervisning i den fria leken i hemvrån eller inte? I så fall på vilket sätt? Datainsamlingen är genomfört i hemvrån i två olika storbarnsavdelningar i två olika kommuner i Sverige. LÄS MER

  2. 2. Innehållsmoment och interaktion i de yngre barnens samling : En kvalitativ studie om de yngre barnens samling samt möjligheter eller begränsningar till interaktion

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anna Sabo; Fanny Welander; [2017]
    Nyckelord :Förskola; yngre barn; samling; innehållsmoment; interaktion; kollektivt lärande;

    Sammanfattning : Samling är en vanligt förekommande rutinsituation som är en del av många förskolors och skolors vardag. Utformningen och syftet med samlingen varierar mellan förskolor och skolor men även mellan pedagoger. Samlingen är ett tillfälle för att socialisera där barn och vuxen interagerar men även barn och barn. LÄS MER